SEB återtar positionen som nummer ett i Norden när finansiella institutioner bedömer sina bankrelationer. Det visar den senaste Prosperaundersökningen Institutional Banking 2021.

– Det är ett väldigt glädjande resultat som tar oss tillbaka till den position där vi vill vara. Det är en bekräftelse på att vi fokuserar på rätt saker. Ett stort tack till våra kunder som i ökande grad vänder sig till oss för strategiska diskussioner och finansiella lösningar, säger Peter Lauridsen, chef för Institutional Banking.

Undersökningen bygger på intervjuer med 190 finansiella institutioner i de nordiska länderna, varav de 71 största klassas som Tier 1 och de övriga 111 som Tier 2. De har fått sätta betyg på sina bankrelationer utifrån tio olika kategorier, som sedan har vägts samman till ett övergripande resultat ”Overall Performance”.

SEB:s resultat i Prosperaundersökningen

SEB får det högsta betyget och rankas för första gången sedan 2019 i topp totalt sett. Ser man till de olika länderna rankas SEB, precis som tidigare år, som nummer ett i Sverige, men klättrar nu även upp till förstaplatsen i Finland. I Danmark hamnar SEB på andra plats och i Norge på fjärde plats.

– Historiskt har vi haft en väldigt stark position i Sverige, där vi varit den dominerande aktören, medan vi varit en utmanare i de övriga nordiska länderna, där det har varit en tuff uppgift att matcha de lokala dominanterna, säger Peter Lauridsen.

– Med årets undersökning ser vi förbättringar tvärs över flera länder, tvärs över segment och över olika bedömningskriterier. Det är väldigt imponerande och precis den väg jag hoppas att vi kan röra oss mot att bli den bästa i alla fyra länder.

Tuff konkurrens

Men, konkurrensen är stenhård både från regionala och globala aktörer. Så det går inte att vila på lagrarna, utan handlar om att fortsätta utveckla nya tjänster och göra erbjudandet ännu mer relevant, menar Peter Lauridsen.

– Vi strävar efter att ha ett fullt institutionellt produkterbjudande som spänner över allt från tradingprodukter, till asset management, finansiella lösningar och post trade-tjänster. Samtidigt kombinerar vi det med den djupa kundförståelse och anpassade rådgivning som man bara kan erbjuda om man har lokala experter i vart och ett av de fyra länderna, säger han.

På rätt väg

Ser man till de tio olika delområden som vägs samman till det övergripande betyget rankas SEB som nummer ett i sju av tio kategorier, däribland personliga kontakter, servicekänsla, relevant fokus och hållbarhet.

– Jag vill rikta ett stort tack till alla medarbetare för att de jobbat så dedikerat och fokuserat på att leverera det här resultatet. Det är en av många datapunkter som visar att vi är på rätt väg.

När det gäller kundernas generella bedömning av bankerna får SEB det högsta betyget för varumärke samt engagemang (commitment) för en långsiktig och hållbar relation. SEB bedöms också ha de bästa KYC- och AML-processerna.

Rankningen omfattar ett knappt 20-tal nordiska och internationella banker.

Till topplistan hos Prospera