SEB rankas högst bland kapitalförvaltare i Norden

SEB rankas högst bland kapitalförvaltare i Norden. Det visar den senaste Prosperaundersökningen, där finansiella institutioner och företag med ett externt förvaltat kapital på minst 300 miljoner kronor bedömt kapitalförvaltare.

Undersökningen ”External Asset Management” baseras på intervjuer med investeringsansvariga på 359 företag och finansiella institutioner i Norden, som har bedömt ett 40-tal fondbolag och kapitalförvaltare. Rankningen är en sammanställning där resultaten från undersökningar i Sverige, Finland, Danmark och Norge vägs samman.

SEB klättrar från andra till första plats i den nordiska rankningen för 2022 med ett samlat betyg på 3,95. På andra och tredje plats placerar sig Danske Bank AM och Nordea AM.

– Vi är såklart väldigt tacksamma och ödmjuka över det här fina betyget. Att få en toppranking för vår kapitalförvaltning från våra institutionella kunder i tider som präglas av stora ekonomiska utmaningar visar hur angelägna vi är om att skapa goda kundrelationer och att stötta våra kunder i både goda och dåliga tider. Vi kommer fortsätta arbeta hårt för att göra våra kunder nöjda och leverera service i världsklass säger Christian Thålin som är chef för Asset Management Sales på SEB.

Undersökningen omfattar kriterier som förvaltningsprestation, kundrelation, rapportering, hållbarhetsperspektiv vad gäller investeringar, produktinformation med mera.

Ser man till de nationella undersökningarna rankas SEB på första plats i Danmark, på tredje plats i Sverige, fjärde plats i Finland och på 14:e plats i Norge.

Resultatlistan hos Prospera (pdf)