SEB rådgivare till Mercedes-Benz vid etablering av hållbarhetslänkat lån

SEB har varit rådgivare till Mercedes Benz vid etableringen av ett hållbarhetslänkat lån, som är det hittills näst största på den europeiska marknaden.

Börsnoterade Mercedes-Benz Group AG anpassar sina finansieringsinstrument till sin hållbara affärsstrategi. Med sin "Ambition 2039" planerar företaget att bli helt elektrifierat i slutet av decenniet, där marknadsförhållandena medger det.

Som ett av världens mest framgångsrika fordonsföretag är Mercedes-Benz fullt medvetet om sitt ansvar för en hållbar framtid och går vidare med sin ambitiösa hållbarhetsagenda. Detta inkluderar även integration av hållbarhetskriterier för att ytterligare anpassa finansieringsstrategin till den övergripande hållbarhetsstrategin.

Mercedes-Benz-koncernen omvandlar en befintlig rullande lånekredit (Revolving Credit Facility) på 11 miljarder euro till ett hållbarhetslänkat lån. SEB fungerade tillsammans med Landesbank Baden-Württemberg som hållbarhetsrådgivare.

– Vi är stolta över att återigen hjälpa Mercedes-Benz-koncernen att kommunicera sin ambitiösa hållbarhetsstrategi genom denna hållbara finanstransaktion. Det här kreditupplägget befäster deras position som ett av de ledande företagen inom hållbar finansiering. Vi är glada över att ha kunna addera värde med vår mångåriga erfarenhet inom detta område såväl som inom fordonsindustrin, säger Jürgen Baudisch, chef för SEB i Tyskland, Österrike, Schweiz och Nederländerna.