SEB ökar stödet till Röda Korsets hjälparbete i Ukraina

Foto: Röda Korset

SEB ökar stödet till Röda Korsets hjälpinsatser i Ukraina genom att donera 150 000 euro från de tre baltiska dotterbankerna samt matcha insamlingar från medarbetare i Baltikum upp till samma summa. Totalt innebär det att SEB donerar 5 miljoner kronor vid full matchning med personalinsamlingen.

– Det finns en enorm hjälpvilja överallt. Våra kolleger i de baltiska bankerna har varit angelägna om att bidra till det krigsdrabbade grannlandet genom donationer till de lokala Röda Kors-enheterna i respektive land. Vi valde därför att föreslå vår styrelse att utöka det koncerngemensamma bidraget, säger Johan Torgeby,  SEB:s vd och koncernchef.

SEB beslöt 1 mars att ge 1 miljon kronor till Röda Korset och dessutom starta en insamling där medarbetare kan bidra. För varje krona som samlas in bidrar SEB med lika mycket upp till 1 miljon kronor.

Det nya beslutet innebär att bankens dotterbolag i Estland, Lettland och Litauen donerar 50 000 euro vardera till de lokala Röda Kors-enheterna. Dessutom startar de en insamling bland sina medarbetare, där SEB bidrar med lika mycket upp till samma summa, det vill säga 50 000 euro per land.

Totalt kan donationen från SEB därmed uppgå till cirka fem miljoner kronor vid full matchning och 7,5 miljoner kronor (eller mer) inklusive medarbetarnas bidrag.

Hittills har SEB:s medarbetare i Sverige samlat in 707 000 kronor. Därtill pågår en insamling bland medarbetare i andra länder, där resultatet ännu inte är sammanställt.