SEB ingår strategiskt partnerskap och investerar i Insurely

Fredrik Ljungblad, SEB Venture Capital, Lotta Rauséus, Insurely, Stefan Stignäs och Monica Palmgren, SEB, samt Martin Einemo, vd för Insurely.

SEB ingår ett strategiskt partnerskap med Insurely, ett ledande svenskt insurtech-företag som har som mål att digitalisera försäkringsbranschen med hjälp av öppna data och innovativ teknik genom att tillhandahålla öppna försäkringslösningar. Som en del av partnerskapet gör SEB Venture Capital också en strategisk investering i Insurely.

– På SEB strävar vi ständigt efter att möta våra kunders föränderliga behov och har under de senaste åren haft ett stort fokus på att digitalisera våra produkter och tjänster, till exempel genom Open Banking-lösningar och samarbete med fintech-företag. Vi tar nu nästa steg och är mycket stolta över att kunna presentera ett strategiskt partnerskap med Insurely inom insurtech och Open Insurance-området. Vi ser fram emot ett nära samarbete med dem när vi nu börjar titta på hur vi ska digitalisera vårt försäkringserbjudande, säger Stefan Stignäs, Head of Exploratory Banking & Strategic Partnership på SEB.

Insurely grundades 2018 och har som mål att digitalisera försäkringsmarknaden i och utanför Sverige genom att introducera innovativa API:er och lättanvända lösningar för Open Insurance.                Insurely’s open insurance-plattform gör det möjligt för försäkringsbolag och finansiella aktörer att få tillgång till realtidsdata från försäkringsmarknaden. Den högkvalitativa datan skapar insikter som möjliggör personifiering och effektivisering av den digitala kundresan, optimering av prissättning och utveckling av produkter och tjänster som konsumenter efterfrågar.

– SEB har länge legat i framkant inom digitalisering, fintech-samarbeten och Open Banking, och vi har noga följt deras framsteg inom dessa områden. När Open Insurance nu tar fart kommer investeringen och det strategiska partnerskapet med SEB att bli en hörnsten i vår ambition att göra försäkringsbranschen mer öppen och tydlig. Vi ser fram emot ett nära samarbete med SEB och att tillsammans utforska nya sätt att skapa konsument- och affärsnytta i banksektorn, säger Martin Einemo, vd för och medgrundare till Insurely.

Som en del av SEB:s strategiska partnerskap med Insurely gör SEB Venture Capital en strategisk investering i bolaget. Investeringen är en del av Insurely’s senaste serie A-finansieringsrunda, som leds av Insight Partners och med medinvesterare som också inkluderar Alfvén & Didriksson samt nuvarande investerare. Investeringen blir SEB Venture Capitals första inom insurtech.

– Open Insurance befinner sig där Open Banking var för 3-4 år sedan och vi ser en tydlig utvecklingspotential inom detta område, vilket gör detta till en mycket spännande investering. Med nya regleringar som är på gång i EU tror vi att marknaden kommer att öppnas upp under de närmaste åren. Insurely är mycket väl positionerat på detta område och vi ser fram emot att arbeta med dem och vara en del av deras fortsatta resa, säger Fredrik Ljungblad, Investment Manager på SEB Venture Capital.