SEB i Almedalen – hur underlättar vi för soloprenörer?

Frida Boisen, Ismail Ali, Mats Green, Polina Otto och Belgin Alalinli.

Det kryllar av idéer, men vägen till företagande är svår och uppmuntras inte. Det var en av synpunkterna som framkom när SEB under Almedalsveckan bjöd in till seminarium om soloprenörernas roll i samhället.

Seminariet leddes av Belgin Alanlinli, från UNQUO, en banktjänst för egenföretagare utvecklad av SEB:s innovationsstudio SEBx. På plats för att diskutera soloprenörernas betydelse fanns bland andra Frida Boisen, journalist och författare, Mats Green, arbetsmarknadspolitiska talesperson från Moderaterna, Polina Otto, grundare av Carrus Network och Ismail Ali, 18-årig entreprenör som startat märket Alié Moisture, en hårvårdsprodukt för lockigt hår.

– Där jag kommer ifrån, Rinkeby, kryllar det av idéer, men vägen till företagande är svår och uppmuntras inte, sade Ismael Ali. Sportaktiviteter som fotboll osv finns på många ställen, men vi behöver stöttning och hjälp med att utveckla våra idéer, sade han.

På önskelistan från Ismail Ali till Moderaternas Mats Green fanns bland annat att skapa ett särskilt ungdomsstöd för att få hjälp med till exempel skattefrågor.

– Blanketter är svåra och jag tycker det vore bra med till exempel en instans, kanske under Skatteverket, för unga under 25 år.

Mats Green uppskattade förslaget, men menade att en organisation som Nyföretagarcentrum kanske skulle passa bättre än en statlig instans för den typen av stöd.

Panelen var överens om att soloprenörer också behöver stödja varandra och dela erfarenheter, och att kunskap om ekonomi måste komma in tidigare i skolundervisningen.

– Allt fler unga drar på sig skulder, och man måste börja tidigt med att lära och inspirera kring både privatekonomi och företagande, inte vänta tills gymnasiet, då kan det vara för sent, sade Polina Otto.

Se hela sändningen från seminariet här
Soloprenörens betydelse för samhället | Almedalsveckan Play

Läs mer om UNQUO, ekonomiappen för dem som driver eget