SEB höjer inlånings- och bolåneräntor efter Riksbankens räntehöjning

Efter Riksbankens höjning av styrräntan den 20 september höjer SEB nu räntorna på de sparkonton som kallas placeringskonton, och inför samtidigt ränta på Enkla sparkontot.

Räntan på Placeringskonto 3 månader höjs med 0,75 procentenheter till 1,25 procent och på Placeringskonto 6 månader med 0,75 procentenheter till 1,5 procent. På Enkla sparkontot och Enkla sparkontot företag blir räntan 0,3 procent. Förändringarna träder i kraft 28 september.

SEB höjer även listräntorna på vissa bolån. Listräntan för bolån med bindningstid på tre månader höjs med 0,25 procentenheter och för bolån med bindningstid på 1-5 år höjs listräntan med 0,05–0,45 procentenheter. Detta sker till följd av Riksbankens räntehöjning samt stigande marknadsräntor, vilket resulterat i att upplåningskostnaderna ökat. Förändringarna träder i kraft 23 september.

Du hittar våra aktuella räntor här (notera att de nya inlåningsräntorna träder i kraft den 28 september och först då syns i listan): seb.se/privat/aktuella-rantor