Mikael Haglund, chef för Manager Selection-teamet inom Investment Management

SEB:s Manager Selection-team utsågs till bästa utvärderingsteam i Sverige vid den årliga tävlingen Nordic Fund Selection Awards 2022.

– Vi har en långsiktig ambition att vara det starkaste utvärderingsteamet så det är roligt att få det här erkännandet av fondbolagen och bli framröstade som det bästa teamet, säger Mikael Haglund, chef för Manager Selection-teamet inom Investment Management.

Manager Selection-teamet, som består av sex medarbetare, arbetar med utvärdering av investeringsstrategier hos externa fondförvaltare. Dessa bedöms dels utifrån investeringskvalitet, dels utifrån hållbarhetsfaktorer. Enheten är en central funktion som servar alla försäljningskanaler inom SEB.

– Vi utvärderar investeringsstrategier från fondbolag på global basis och täcker alla tillgångsslag från aktier till räntor och illikvida, alternativa investeringar.  Vårt uppdrag är att serva försäljningskanalerna med en utvärdering av de produkterna, säger Mikael Haglund.

Nordic Fund Selection Awards, som anordnas av Tell Media Group, har delats ut sedan 2010. Vinnaren i varje land koras på basen av en omröstning bland aktiva fondbolag. De bedömer de olika aktörernas utvärderingsteam utifrån fyra kriterier: hur viktigt är teamet vad gäller kapitalflöde och varumärke, hur professionell är teamets urvalsprocess, hur fungerar kommunikationen till fondbolagen och hur bra är teamet på att integrera hållbarhet i sin utvärderingsprocess. Det team som får det högsta genomsnittsbetyget utses till vinnare.

Läs mer om Nordic Fund Selection Awards (fbnw.se)

Läs mer om SEB:s fonder (seb.se)