SEB-fond blev Årets Nordenfond

Tommi Saukkoriipi

SEB-fonden Nordic Equity tog hem priset som Årets Nordenfond när Fondmarknaden.se utsåg de bästa fonderna under 2021.

– Detta är ännu en bekräftelse på att vår långsiktiga förvaltningsprocess fungerar, vilket förstås är glädjande för teamet, säger Tommi Saukkoriipi, huvudansvarig för fonden och förvaltare i det svensk-nordiska aktieteamet.

Varje år utser Fondmarknaden.se årets bästa fonder inom 10 olika fondkategorier, samt Årets Fond, Årets Nykomling och Årets Fondbolag. I fjol blev det prisregn över SEB:s Sverigefond Småbolag Chans/Risk som både fick priset Årets Fond samt Årets Sverigefond. Och i år var det SEB Nordic Equity Funds tur.

Motiveringen till utmärkelsen lyder:

”Priset för Årets Nordenfond går till en fond som har lyckats med att pricka rätt bolag inom branscherna industri, finans och sjukvård och på så sätt gett sina andelsägare mycket god riskjusterad avkastning under 2021. Bland de största innehaven hittar vi bolag som Investor, Novo Nordisk, Volvo och Sandvik.”

Vad har ni i teamet gjort för att lyckas så bra? Vad är framgångsfaktorerna?

– Vår process är inriktad på så kallad ”stock picking”, där vi bygger portföljen nedifrån och upp utifrån kvalitetsbolag med en beprövad affärsmodell, duktig ledning, intressanta tillväxtutsikter, kassaflöden, balansräkningar och inte minst relevant hållbarhetsfokus. Bolagsbesök är ett viktigt inslag här, där vi försöker hålla koll på inte bara våra innehav utan även internationella konkurrenter, underleverantörer, distributörer, konsulter, myndigheter med flera för att kunna följa utvecklingen efter bästa förmåga. Det är därmed inte en enmansshow, utan ett stimulerande och roligt lagarbete där vi tillsammans hjälps åt för att vaska fram de bästa aktierna, berättar Tommi Saukkoriipi.

Historisk avkastning är ingen garanti för framtida avkastning. Fondandelar och andra finansiella instrument kan både stiga och falla i värde och det är inte säkert att du får tillbaka investerat kapital. Fonden har klassificerats som en fond med högre risk och kan på grund av sin sammansättning och förvaltningsmetoder minska och öka kraftigt i värde. Gå in på seb.se/fonder för att läsa mer om fonden. Där hittar du också fondens faktablad och informationsbroschyr.

Fonderna rankas utefter följande parametrar

1. Avkastning under 2021
  2. Genomsnittsavkastning de senaste 3 åren
  3. Sharpekvot (riskjusterad avkastning) 1 och 3 år
  4. Hållbarhetsbetyg i förhållande till kategori (Morningstars hållbarhetsbetyg)

Årets fonder 2021 har utsetts bland de cirka 1800 fonder som handlas på fondhandelsplatsen Fondmarknaden.se.