Ruut Pihlava tar över som landchef i Finland

Som ett led i en långsiktig successionsplan lämnar Marcus Nystén över stafettpinnen som landchef i Finland till Ruut Pihlava.

Förändringen inleddes för ett år sedan när Ruut Pihlava utsåg till chef för division Stora företag & Finansiella institutioner i Finland. Efter att ha sedan dess ha genomfört en strukturerad överlämning av kundrelationer och företagskunskap kommer växlingen på landchefsposten nu att genomföras 1 september.

– Med sin erfarenhet, sitt nätverk och sin förståelse för det finska näringslivet har Marcus i sin roll som landchef varit avgörande för att skapa den starka position SEB har i Finland idag. Jag ser nu fram emot att välkomna Ruut som landchef och adjungerad medlem i VL. Jag är övertygad om att hon med sin erfarenhet, breda branschnätverk och driv kommer att fortsätta denna positiva utveckling, säger Johan Torgeby.

Ruut Pihlava började i SEB 2008 och har tidigare bland annat varit chef för Financial Institutions Coverage i Finland, samt varit chef för Sustainable Banking i Finland.

– Jag ser fram emot att bygga vidare på den starka framgången för SEB:s finska verksamhet. Vi har en väldifferentierad affär, ett starkt team och ledande kundnöjdhet – det är en fantastisk utgångspunkt att bygga vidare på, säger Ruut Pihlava

Marcus Nystén kvarstår som Senior Banker och kommer att fortsätta rapportera till William Paus, med uppgift att stötta och utveckla SEB:s verksamhet i Finland såväl som den globala divisionen Private Wealth Management & Family Office.

– Det har varit ett nöje att vara en del av SEB:s tillväxthistoria i Finland under de senaste 25 åren. Våra team i Finland och i den globala organisationen har sett till att leverera SEB från sin bästa sida för våra finska kunder. Jag tror att kunderna uppfattar det och vill arbeta med våra starka team. Tack till er alla för att ni skapat detta starka team och kultur, som vi ska bygga vidare på. Jag lämnar nu över till Ruut och önskar henne all lycka, säger Marcus Nystén.