Rekordmånga nya medlemmar välkomnades till Diversity Charter

Diversity Charter Sweden kunde välkomna hela 50 nya medlemmar till årets Signatory Event, som hölls hos SEB i Arenastaden. ”Jag känner mig väldigt ödmjuk, det är ett fantastiskt förtroende”, säger Anna Carlsson Sigstedt, generalsekreterare.

Carolina Crevatin Martin, chef för FICC Markets, var moderator. Här med Fredrik Gustavsson, från Ledarna

Evenemanget, som hölls på onsdagen, bestod av en direktsänd studiosändning, följd av ett mingel för alla närvarande gäster. Detta var första gången sedan 2019, som organisationen kunde välkomna nya och gamla medlemmar till ett fysiskt möte.

Diversity Charter Sweden är en ideell förening som verkar för att främja arbetet med mångfald i arbetslivet. Organisationen ingår i ett Europeiskt nätverk, som backas upp av EU-kommissionen och finns i 26 länder.

Den svenska organisationen bildades 2010 av tio medlemsföretag. I dag består nätverket, efter årets rekordtillskott, av omkring 120 medlemmar.

– Det är väldigt roligt att vi kan välkomna så många nya medlemmar. Vår roll är att se till att det går så bra som möjligt för dem, genom att hjälpa dem att hitta varandra och dela med sig av kunskaper, lära av varandra och få saker att hända, säger Anna Carlsson Sigstedt.

SEB, som stod för värdskapet vid årets Signatory Event, har varit medlem sedan 2021.

– Genom medlemskapet får vi del av kunskaper och erfarenheter från många olika perspektiv. Det är en värdefull möjlighet att bygga relationer med andra företag som arbetar med samma frågor, säger Mia Hamstedt, chef för Inkludering och mångfald på SEB.

Vilka är de viktigaste framstegen under året inom SEB?

– Det är att inkluderings- och mångfaldsfrågorna börjar få fäste i organisationen. Fler och fler ställer frågor och vill lära sig och göra mer, säger Mia Hamstedt.

Mia Hamstedt, SEB, och Anna Carlsson Sigstedt, Diversity Charter Sweden

Både Anna Carlsson Sigstedt och Mia Hamstedt är väldigt nöjda med onsdagens event och har fått positiv återkoppling från deltagarna.

– Det var väldigt roligt att kunna erbjuda ett så här fantastiskt event. En viktig orsak till det var att det kändes förankrat, att SEB valde att satsa helhjärtat och att vd Johan Torgeby deltog. Ledningen måste vara med, det tar jag med mig till nästa år, säger Anna Carlsson Sigstedt.

Fakta om eventet

Temat för Signatory Event 2022 var Bygga broar.

Talare under livesändningen var Alireza Ahmadi, Right To Play Sverige, Cedwin Sandanam, Tensta Gospel och kulturorganisationen Selam, Géraldine Dufort, ansvarig för mångfald och inkludering på EU-kommissionens HR-avdelning, Johan Torgeby, koncernchef och vd SEB, Shori Zand, entreprenör och investerare. Åsa Edlund Jönsson, sportchef för SVT. Åsa Llinares Norlin, ordförande för Parasport Sverige.

Sändningen modererades av Carolina Crevatin Martin, chef för FICC Markets på SEB.

Arrangemanget genomfördes i samarbete mellan Diversity Charter Sweden, SEB och eventpartnern PS Occasion.

Livesändningen kommer inom några dagar att läggas upp i sin helhet på Diversity Charters Youtube-kanal