Pensionskapital i SEB bidrar till den hållbara omställningen

Gabriel Lundström

Drygt 700 miljoner i private equity-investeringar. Det är ett exempel på hur hållbara investeringar har ökat i SEB:s traditionella portföljer. Investeringarna har bland annat skett i Norrsken VC och EQT Future.

– Med den starka hållbarhetstrenden som råder i samhället är det givetvis också något som vi ser är en god idé för att generera bra avkastning långsiktigt, säger Gabriel Lundström, ESG-ansvarig Pension & Försäkring i SEB. Ett särskilt spännande område är Private Equity – ett av de tillgångsslag som få privatpersoner kan investera i direkt, men få exponering mot via vår traditionella försäkring och här har vi gjort några spännande investeringar under året.

I slutet av mars 2022 åtog sig SEB:s traditionella försäkring sig att investera lite över 300 miljoner i private equity-fonden EQT Future, vars fokus är att köpa bolag som man ser en stor potential i att kunna ställa om till att bli mer hållbara ur ett miljömässigt och socialt perspektiv.

– Det som gör tillgångsslaget särskilt spännande ur ett hållbarhetsperspektiv är att hela idén med private equity är just att köpa bolag man tar kontroll över och driver igenom stora förändringar i för att skapa mervärden. I och med att man nu utöver finansiella nyckeltal också kommer ha nyckeltal på olika hållbarhetsparametrar så ser vi en stor potential att de kommer kunna göra stor skillnad på riktigt, säger Gabriel Lundström.

En annan intressant investering är 300 miljoner kronor i Cource Corrected VC – Nordens första rent klimatfokuserade Venture Capital-fond. Fonden ska investera i entreprenörer och bolag vars verksamhet har som huvudsyfte att adressera de globala miljöutmaningarna.

Under våren har de investerat i Petgood, ett bolag som producerar hundmat gjort på insekter, vilket reducerar klimatavtrycket markant jämfört mot vanlig hundmat. Utöver det har man också investerat i Infarm som gör vertikalodlingslösningar för grönsaksodling i städer.

Under förra året gjordes också en venture capital-investering i Norrsken Venture Capital och nu börjar resultaten synas. Målet med fonden är att investera i bolag som har potential att genom sin affärsmodell göra stor skillnad för världen ur ett miljömässigt och socialt perspektiv.

– SEB var en av de två första investerarna i fonden. Sedan dess har fonden gjort drygt 30 investeringar i olika bolag som på olika sätt skapar stora hållbarhetsvärlden. Exempel på spännande bolag man investerat i är batterifabriken Northvolt och maträddningsföretagen Karma och Matsmart, säger Gabriel Lundström.