Özge Özen Zink: "Jag älskar att göra affärer"

Özge Özen Zink

Den 7 juni tog Özge Özen Zink över ansvaret för SEB:s entreprenörssamarbeten från Belgin Alalinli. ”I min nya roll hoppas jag kunna påverka inom områden jag brinner för, som entreprenörskap, inkludering och mångfald. Dessutom älskar jag att göra affärer”, säger Özge.

Enligt Özge Özen Zink är det självklart att vilja påverka inom områden som inkludering och mångfald.

– Jag har turkisk bakgrund, är gift med en tysk/dansk man, har tre barn – varav ett med funktionsvariation – har besegrat blodcancer och befunnit mig både på och utanför arbetsmarknaden.

– Det är helt enkelt så att olika är bra, och det är genom att tänka och agera på mångfald och inkludering som vi kan nå vår fulla potential – både privat och i näringslivet, säger Özge.

Özge började jobba som kundtjänstrådgivare på SEB år 2000 vid sidan av sina studier vid Linköpings universitet. Hon skrev uppsats för SEB och SEB Trygg Liv med titeln ”Bank & Försäkring”, med djupdykning i kundupplevelsen och incitament för att samla hela sin affär på ett institut – så kallad bankassurans.

Men vägen till den nuvarande rollen har inte varit spikrak. Efter sitt trainee-år på en konkurrerande bank jobbade hon 10 år med stora och institutionella företag, kreditanalys, ränte- och valutahandel samt jämställdhet och mångfald. Vid sidan av jobbet var hon även ordförande i Blodcancerföreningen. Därefter valde Özge att läsa till hälsostrateg och mindfulness-instruktör.

– Jag har alltid varit intresserad av hälsa, men efter min cancerdiagnos fick jag nya perspektiv och mitt intresse för medveten närvaro och balans i livet ökade. Så i tre år provade jag på entreprenörskapet inom hälsa och app-utveckling. En ovärderlig tid av personlig utveckling.

2018 var Özge tillbaka på SEB, den här gången på Private Banking.

– Jag saknade banken, makroekonomi och affären! Så i samband med att konceptet Private Banking för Entreprenörer Core lanserades kom jag tillbaka till SEB.

Två år senare blev Özge affärsansvarig Private Banking för Entreprenörer Core i Stockholm, PBE, som främst riktar sig till grundare eller delägare i företag som befinner sig i stark tillväxt.

Vad lockade med din nya roll?
– Belgin har gjort ett fantastiskt arbete med att skapa entreprenörstrappan och alla fina samarbeten som är knutna till den. Jag vill fortsätta att utveckla ekosystemet för entreprenörer och integrera affären i våra samarbeten.

– Vi är många som brinner för entreprenörskap så vi på SEB behöver i ännu större utsträckning samordna våra satsningar och erbjudanden riktat till entreprenörer över divisionerna. På så sätt kan vi bygga vidare på och utmana det ekosystem Wallenbergsfären startade för 165 år sedan, samtidigt som vi är konkurrenskraftiga för kommande generationer, säger Özge.