Hur ska en småsparare agera när börsen går ned?

När det är osäkert på marknaden och börsen är skakig brukar det vanliga rådet till småsparare vara att ta det lugnt och ”sitta still i båten”. Det är något som SEB:s privatekonom Américo Fernández till stor del håller med om, men han menar samtidigt att det faktiskt finns något som en aktiv sparare kan göra i rådande osäkra läge.

– För den som månadssparar i fonder, vilket är något vi rekommenderar, så är det absolut läge att ta det lugnt och sitta still i båten, säger Américo Fernández, som tillägger:

– När börsen går ned så får den månatliga spararen mer fondandelar för samma summa pengar som han sätter undan varje månad. Det gynnar det långsiktiga sparandet.

Det finns, menar Américo, huvudsakligen två orsaker till den börsoro vi sett sedan årsskiftet. Det är inflationsoron och Ukrainakrisen.

– De höga inflationssiffrorna vi sett i både USA och här hemma i Sverige har lett till förväntningar om att den långa perioden av mycket låga räntor går mot sitt slut. Dessutom stiger förväntningarna om att centralbankerna planerar snabba neddragningar av de kvantitativa lättnaderna vi sett de senaste åren, säger han, och syftar på centralbankernas tidigare stora köp av obligationer.

– I förlängningen kan detta leda till osäkerhet vad gäller företagens intjäningsförmåga, tillägger Américo.

Men de senaste veckorna har alltså inflationsoron parats med den akuta krisen gällande Ukraina.

– Rent konkret leder den krisen till stor osäkerhet vad gäller bland annat handelsflöden samt energiförsörjningen och energipriserna, förklarar Américo.

Till stor del så vill SEB:s privatekonom alltså upprepa det vanliga rådet till sparare att ta det lugnt och framförallt att undvika ett snabbt, och kanske förhastat, flockbeteende.

– Vid stora nedgångar vill man instinktivt trycka på säljknappen för rädslan att förlora pengar. Det är det som hände många under pandemins utbrott för två år sedan, flocken hade talat. Men det gjorde också att många småsparare sålde på botten och köpte in sig på toppen, säger Américo, som menar att vid sådana här lägen är det istället ett bra tillfälle att påminna sig själv om den ursprungliga strategin man valt.

– Handlar det om ett långsiktigt och regelbundet sparande, så finns det ingen anledning att byta strategi och agera snabbt och förhastat, poängterar han.

Men för den sparare som inte vill, eller kan, sitta still, utan istället vill göra någonting så har Américo ett tips.

– Börja med att se över din investeringsportfölj. Det kan vara ett bra läge att förändra sammansättningen i portföljen när kurserna kommit ned på lägre nivåer. Pandemin har i många fall accelererat megatrender som hållbarhet, digitalisering och automatisering. Kanske finns det anledningen att omfördela portföljen för att bättre ligga i linje med din långsiktiga strategi.