Här är vinnaren av ”Årets Techtalang”

Celine Helgesson Hallström korades i fredags till vinnare i tävlingen Årets Techtalang, som arrangeras i samarbete med konsultbolaget Universum. Celine studerar maskininlärning vid KTH och hennes passion är att utforska möjligheterna med maskininlärning inom hållbarhetsområdet.

Universum anordnar årligen tävlingen Årets student tillsammans med ett par av Sveriges ledande företag, där årets studenter utses inom olika kategorier. SEB står som sponsor för kategorin Årets Techtalang, som delas ut från för andra året.

I mitten av februari arrangerades en ”casevecka” dör de tio semifinalisterna fick i uppgift att lösa en utmaning med hjälp av data i plattformen Google Cloud. De fick tillgång till en stor mängd data och ombads undersöka hur pandemin har påverkat olika företag och branscher både ur ett ekonomiskt och ett hållbarhetsperspektiv.

Den talang som visade upp den mest imponerande slutpresentationen var Celine Helgesson Hallström från KTH, som i sin ansökan beskrev sin passion för maskininlärning och hur den kan appliceras på olika områden i hållbarhetsarbetet – ”allt från till att utveckla tekniska lösningar, till att hjälpa oss identifiera mönster och möjliggöra mer informerade beslut”.

Juryn, som bland annat bestod av Petra Ålund, chef för Technology, motiverar valet så här:

– Den person som vi på SEB utsett till Årets Techtalang 2022 hade goda argument, reflektioner samt logiska slutsatser, och nyttjade till fullo den data som fanns att tillgå. Dessutom var personen aktiv under hela caseveckan och en god kamrat till sina medtävlande.

Som vinnare av Årets Techtalang får Celine ett åtta veckors betalt Summer Tech Internship hos SEB under sommaren 2022, samt stöd av en mentor under ett års tid. Celine kommer också att verka som förebild och ambassadör för ungdomar intresserade av IT.