– Jag fick en liten chock när jag såg mig själv på hela förstasidan. Men det är roligt att få ett sådant erkännande från kunderna. Det säger Ole Haugnes, som uppmärksammas stort i den norska affärstidningen Kapital efter att för sjätte gången ha utsetts till Årets mäklare i Norge.

Ole Haugnes arbetar inom Nordic Equity Sales i Oslo. Han började på SEB 2017, men har jobbat med nordiska aktier sedan mitten av 1990-talet, tidigare på Alfred Berg, Handelsbanken och Swedbank.

Han har för sjätte gången röstats fram som Årets mäklare i tidningen Kapitals årliga omröstning bland finansiella institutioner och större privatkunder. Detta uppmärksammas med en stort uppslagen intervju där han koras till Mäklarnas mästare.

Hur känns det att lyftas fram på detta sätt?

– Jag fick en liten chock när jag fick se hur stort uppslaget det var, hela förstasidan och sex sidor inne i tidningen. Det kändes lite överväldigande till att börja med. Men, det är klart att det är trevligt att få ett sådant erkännande från kunderna. Jag har fått mycket positiv feedback från kunderna på artikeln, säger han.

Ole Haugnes jobbar uteslutande med finansiella institutioner och med inriktning på den nordiska aktiemarknaden.

– Jag har jobbat med nordiska aktier sedan millennieskiftet. Det har blivit mitt specialområde. Jag handlar lika mycket aktier i Sverige, Danmark och Finland som jag gör på Oslobörsen.

Vad är din hemlighet, varför har du lyckats så bra?

– Det finns få hemligheter här i livet, annat än hårt arbete, är det inte så, säger han med ett skratt. Man behöver vara tidigt på jobbet och vara uppdaterad för att kunna ge kunderna den service de förväntar sig.

– Genom den kunskap jag under 20 år har upparbetat om det nordiska universet och nordiska storföretag har jag blivit en bra samtalspartner till kunderna. Det vet att de kan vända sig till mig för att få en uppdatering om vad som sker i Norden vid olika tidpunkter. Därför är jag också avhängig av att jobba i ett stort nordisk system som SEB, som har en väldigt bra täckning över hela Norden.

– I övrigt handlar det om att bruka sunt förnuft och inte vara rädd för att ha lite egna uppfattningar om saker och ting. Det tror jag kunderna sätter värde på.

Vad är roligast med ditt jobb?

– Det jag gillar väldigt mycket med jobbet är att man får en enorm kunskap om alla delar av nordiskt näringsliv. Genom att delta vid presentationer, roadshows och seminarier får man också en unik access till toppledningen i stora nordiska bolag. Det är roligt och inspirerande.

– En fin del av jobbet är också att kunna bidra till att ta bra företag till börsen.

Om man ser till omslagsbilden i tidningen verkar intresset för engelsk fotboll också vara ett stort intresse?

– Ja, jag har hållit på Arsenal ända sedan 1978 då jag fick min första Arsenaldräkt. Jag är från Tröndelag och delvis uppvuxen i Trondheim, så här hemma i Norge är det Rosenborg som är favoritlaget.