Gothia Cup gav insikter till SEB:s nya barn- och ungdomssatsning

Personal från SEB intervjuade besökare under Gothia Cup i Göteborg

SEB har börjat utforska ett nytt modernt koncept för finansiella tjänster särskilt inriktat på barn, ungdomar och familjer. De ansvariga tog tillfället i akt att intervjua ett stort antal personer i målgruppen under fotbollsturneringen Gothia Cup i Göteborg.

Intervjuerna gav både nya insikter och bekräftade tidigare insikter vilket är viktigt för arbetet framåt. Under 4 dagar gjordes 60 intervjuer med föräldrar och barn. Visionen med SEB Neo, som det nya konceptet kallas internt på banken, är att bygga en plattform i appformat för hela familjen.

– Vi vill skapa ett dynamiskt verktyg som ger familjer förmåga att hantera barnens ekonomi och hjälper barnen att förstå ekonomi i en digital värld, säger Rebecca Stenbeck, projektledare för SEB Neo.

Föräldrarna ska kunna guida och stötta sitt barn och sedan gradvis kunna lägga till både bankrelaterade och pedagogiska tjänster vartefter barnet växer och mognar.

– Under Gothia Cup kunde vi se en stor efterfrågan av just den typen av finansiella tjänster som vi vill erbjuda hos barnen, men framför allt hos föräldrarna, säger Cecilia Steen, som är researcher för Neo-initiativet.

SEB är via ett centralt avtal med Svensk Elitfotboll och ett lokalt samarbete med BK Häcken en partner till Gothia Cup. Ett stort antal medarbetare från banken fanns på plats under turneringen som pågick 17-23 juli på Heden i Göteborg. De svarade på frågor om banktjänster, ekonomi och mycket annat.

Tillsammans med samarbetspartners hade SEB också ordnat med olika aktiviteter under veckan. Mest populärt var ett antal celler som Prison Island byggt upp celler utanför bankbussen där besökarna kunde prova på olika aktiviteter med problemlösning, entreprenörskap, samarbete och lekfullhet i centrum. Det fanns också möjlighet för besökarna att knäcka en kod och vinna alkoholfritt bubbel från Oddbird, en annan av bankens samarbetspartners.

Ett viktigt syfte med SEB:s sponsring av Gothia Cup är att underlätta för, och sprida budskap om, inkludering och mångfald samt entreprenörskap. Två områden där banken är engagerad på flera sätt.

Personalen på plats lyfte bland annat fram:

• The Next Awards – SEB:s tävling för idéer som skapar en hållbarare framtid
  • Become your own boss – en workshop om entreprenörskap för ungdomar
  • Entrepreneur Camp – lägret där unga lär sig att gå från idé till företag
  • ”Det vet SEB” – ett initiativ som ska hjälpa unga förstå privatekonomi
  • Mentor Inclusion – en digital utbildning där ungdomar får lära sig mer om mångfald, inkludering, normer, fördomar och respektfullt bemötande.

Gothia Cup är en stor internationell fotbollsturnering för ungdomar. Cirka 1 600 lag från 59 länder deltog i årets evenemang, som var det första sedan 2019. Gothia Cup var inställt 2020 och 2021 på grund av pandemin.

Om SEB:s nuvarande erbjudande till barn och ungdomar (seb.se)