Gabriel Lundström styrelseordförande för svenskt näringslivs största hållbarhetssamarbete

Den 10 maj utsågs Gabriel Lundström, som till vardags är chef för ESG Investments på SEB Pension & Försäkring, till styrelseordförande i UN Global Compact Network Sweden (GCNS). Nätverket arbetar utifrån UN Global Compacts tio principer och de globala målen för att hjälpa svenska företag och organisationer att accelerera hållbarhetsarbetet och bidra till en bättre värld.

Gabriel Lundström har suttit i styrelsen för UN Global Compact Network Sweden sedan nätverket grundades 2018 som det svenska nationella nätverket för UN Global Compact. Idag är nätverket en mötesplats för utbyte och stöd kring strategiskt hållbarhetsarbete.

– Jag ser fram emot att driva nätverket framåt tillsammans med den nya styrelsen i denna oerhört kritiska period där vi behöver ett accelererat hållbarhetsarbete på bred front, säger Gabriel Lundström.

Förutom Gabriel så består styrelsen även av Andreas Follér, chefför Sustainability på Scania Group, Anna Romberg, Executive Vice President Legal, Compliance & Governance på Getinge AB och Helena Hagberg, chef för hållbarhet på Skandia, Cecilia Chatterjee-Martinsen, International Programs Director, Rädda Barnen Sverige, Magnus Björsne, vd på Astra Zeneca BioVentureHub AB, Mattias Svensson, chef för hållbar utveckling på Humlegården samt Frida Koff, kommunikations- och hållbarhetschef på Hemfrid AB. Som suppleanter valdes Camilla Goldbeck-Löwe, vice vd Corporate Responsibility på Epiroc och Malin Ripa, chef för Sustainability på Axel Johnson International.