Hållbarhet

Toppbetyg för SEB:s hållbarhetsrådgivning

SEB tar storslam i en färsk Prospera-undersökning om vilken bank som är den bästa hållbarhetsrådgivaren. SEB rankas som nummer ett i Sverige, Finland och Danmark och även som nummer ett totalt i Norden både bland företag och institutioner.

– Den här konfirmationen på allas hårda arbete är förstås väldigt uppmuntrande. Konkurrensen inom detta område har hårdnat vilket också syns i siffrorna. Vårt gedigna varumärke inom hållbarhet tillsammans med rådgivning och produktkvalitet gör att vi står ut, även om det finns mer att göra inom visa segment. Mycket stolt men inte helt nöjd, säger Hans Beyer, Chief Sustainability Officer.

Den nya rapporten är en sammanvägning av resultatet i ett drygt 30-tal olika kundundersökningar bland nära 1 800 företag och institutioner i Norden som Prospera har genomfört under 2020. Det handlar dels om de breda undersökningarna Corporate och Institutional Banking, men också om separata undersökningar för olika produktområden.

I alla dessa undersökningar finns en fråga, som är formulerad på lite olika sätt, men där kunderna får bedöma hur bra bankerna är på att stötta dem med hållbarhetsrådgivning. Resultatet på denna fråga har sedan sammanräknats till en totalpoäng.

SEB rankas totalt som nummer ett i Norden med 1146 poäng. På andra plats rankas Nordea med 946 poäng och Danske Bank med 693. SEB rankas som etta både bland företag och finansiella institutioner.

Ser man till enskilda länder rankas SEB som nummer ett i Sverige, Finland och Danmark (delad förstaplats). I Norge rankas SEB på delad andra plats, med Nordea som nummer ett.

Undersökningen visar också att flera banker, däribland SEB, har förbättrat sina poäng vad gäller hållbarhetsrådgivning under 2020.