Snabb support vid uppstart av lösning för vaccindonation

”Ingen är säker förrän alla är säkra”. Det är idén bakom Vaccine Forward, en insamlingsorganisation för att donera covid-19-vaccin till utvecklingsländer. Bakom initiativet står affärsängeln Elisabeth Thand Ringqvist, som har kunnat gå från ord till handling med hjälp av uppkavlade ärmar, smart teknik och snabb support från SEB.

– Det är fantastiskt att ha lokala bankpersoner som är vana vid entreprenörer och tycker att det är kul att jobba med ovanliga frågor. De förstår att allt inte passar i den vanliga lådan, säger hon.

Elisabeth Thand Ringqvist, tidigare bland annat vd för intresseorganisationen Företagarna, beskriver sig i dag som affärsängel och styrelseproffs. Upprinnelsen till Vaccine Forward beskriver hon så här:

– Det var efter nyår jag kom att tänka på att det vore ganska smart om man kunde donera vidare covid-vaccin till någon annan när man själv får sin dos. Jag jobbade för många år sedan med utrullning av pneumokockvaccin till barn i utvecklingsländer och vet vilket stort problem det är med brist på vaccin i fattiga länder.

Elisabeth började se sig om ifall det redan fanns någon liknande lösning för att donera vidare covid-19-vaccin, men det gjorde det inte. Hon bestämde sig för att sätta upp en enkel insamlingslösning.

– Först tänkte jag att vi skulle ta fram A4-posters med en QR-kod för att skapa en swishbetalning och sätta upp dessa på vaccinationsmottagningar. Men, sedan växte idén. Jag har ju jobbat mycket med fintechs och startups och vet att det borde gå att göra något större på en gång. Varför avgränsa insamlingen till att enbart fungerar innanför Sveriges gränser.

Betalningar från 140 länder

Så lösningen blev att koppla sig samman med en plattform som heter Stripe och hanterar betalningar från 140 länder. Därefter kvarstod att få den ideella organisationen godkänd hos Skatteverket, samt att ordna en lösning för att ta emot betalningar från hela världen.

– Där måste man ha en bank som fixar det och där har vi som tur är väl upparbetade relationer med SEB-teamet på Norrmalmstorg. Vi har alla våra bolag där och fick väldigt mycket hjälp för att se till att det skulle gå så fort som möjligt. Det är viktigt eftersom det är nu i vår när vi börjar få våra vaccinationer som den här idén om att skicka vidare vaccin fungerar som bäst.

Donationssajten är nu i full drift och tar emot donationer från hela världen. Topp tre bland donationsländerna är i skrivande stund Sverige, USA och Mocambique. På sajten finns förvalda alternativ om att donera 1, 3, 6, 10 eller 15 vaccinationer, men också möjlighet att skicka valfritt belopp. Det går att betala med Swish, kort eller Apple Pay och Google Pay för dem som har det.

De pengar som samlas in används för inköp och distribution av Covid-19-vaccin till världens 92 fattigaste ekonomier till förmån för den Globala Vaccinalliansens COVAX AMC-program.

Vaccine Forward - No one is safe until everyone is safe