Prisad pionjär: ”Pandemin var tuff, men vi kom igen”

Innan Poyan Karimi startade det prisbelönta employer branding-företaget Oddwork hade han bara haft två jobb: som skådespelare i ett antal storfilmer och som mötesbokare på SEB:s Telefonbank i Göteborg. Den 17 november tog Poyan emot utmärkelsen Årets unga pionjär från Kung Carl XVI Gustaf.

När Poyan var 17 år gammal såg hans bror en annons där de sökte en kille som kunde prata svenska persiska och engelska och som dessutom kunde spela fotboll.

– Han sa: ”de söker dig till en långfilm.” Jag tänkte inte så mycket på det, men brorsan skrev ihop en ansökan och skickade in, och två månader senare ringde de och ville att jag skulle provspela.

Nio provfilmningar senare stod det klart att Poyan hade fått huvudrollen i filmen Ciao bella. Filmen blev nominerad till olika priser och Poyan fick resa världen runt som 18-åring. I dagsläget har han medverkat i 12 filmer, ungefär en per år, bland annat En man som heter Ove och Uppsalakidnappningen.

Poyan sökte in på Teaterhögskolan, men istället för teaterstudier blev det Handels, där han träffade Oddworks medgrundare Charles Sinclair och Niklas Kekonius.

– Charles och Niklas hade känt varandra sedan de var sex år och har båda entreprenörådran. Allt de gör handlade om att lösa problem, så att vara anställd var inget alternativ för dem.

– Själv har jag en klassiskt persisk bakgrund, där det var underförstått att man blir ingenjör eller läkare. Men när jag träffade Niklas och Charles blev jag smittad av dem och deras entreprenörskap, säger Poyan.

När de träffades drev Niklas och Charles redan ett bolag som sålde skräddarsydda skjortor.

– Mitt bidrag var att jag sa åt dem att de borde lägga ner och istället satsa på en mer standardiserad produkt som enklare kunde skalas upp. Jag föreslog istället att vi skulle välja ett område vi hade kunskap om, och eftersom vi var studenter kunde vi inte så mycket annat än att festa.

– Vår idé gick ut på att eftersom det ofta blev pizza dagen efter en fest, och eftersom det i regel tar runt tio minuter att promenera hem med pizzan, borde gå att sälja reklam på ovansidan av kartongen. På så sätt kunde pizzerian få gratis kartonger medan företag nådde ut med sina budskap till en ganska specifik målgrupp.

I slutändan fick de överge tanken på pizzakartonger, och 2012 startade de Oddwork. Företagets affärsidé är att hjälper partners att behålla och attrahera rätt medarbetare genom att stärka sin attraktionskraft som arbetsgivare. De blev snabbt ledande i Norden inom employer branding, men sedan kom pandemin.

– Pandemin innebar en mental misshandel för oss, precis som för många andra, och vissa dagar visste jag inte om vi skulle kunna fortsätta. Det gjorde mig mer ödmjuk. Jag uppskattar verkligen att få möjlighet att göra det jag gör. Jag är inte Elon Musk och målet är inte längre världsherravälde.

– Samtidigt som det har varit tufft kan jag konstatera att de mål jag satt upp hittills redan uppfyllda. Som att skapa ett känt företag, anställa medarbetare och genom anställningen kunna erbjuda dem bra liv. Nu behöver sätta mig ner och sätta upp nya mål, framför allt mål av ett privat slag, som rör min familj.

Den 17 november tilldelades Poyan priset Årets unga pionjär på slottet i Stockholm.

– Under ceremonin slog det mig att min karriär hittills haft två parallella spår som jag lyckats hålla isär. I entreprenörsvärlden har jag varit företagare och i filmvärlden skådis. Men när jag såg journalisten Jan Gradvall i Bernadottebiblioteket insåg jag att ödets vägar möttes och att de två världarna kunde förenas.

– För några år sedan gav Jan mig fin kritik i sin filmrecension om Uppsalakidnappningen och nu fanns han på plats under ceremonin för att prata om hur man kan vända motgång till framgång. Och det är just vad vi på Oddwork har gjort.

– 2020 var ett väldigt tufft år för oss, men vi kom igen. Och nu har jag fått pris av kungen.

Tre frågor till Poyan Karimi

Nämn en entreprenör du ser upp till:

Jag ser inte upp till en särskild entreprenör, utan snarare flera olika typer av ledare. Jag ser upp till Barack Obamas retorik och till Jan Eliassons sätt att föra sig. Jag tycker att Ray Dalio är en rätt intressant entreprenör och Simon Sineks böcker läser jag när de kommer ut. Sist men inte minst ser jag upp till min bättre hälft Nathalie som också är entreprenör och som byggt ett fantastiskt framgångsrikt företag – där ligger jag i lä!

Vem ringer du när det är jobbigt?

Jag ringer till mina partners Charlie och Niklas. Jag kan inte tänka mig att driva bolag själv utan vill dela glädje och smärta med mina partners.

Hur är en bra bank?

Man brukar säga att i nöden prövas vännen. Det gäller även min bank, den ska finnas där när det går bra men även när det är tufft och börserna kraschar 30 procent. Det var tufft under pandemin och jag har brutit med leverantörer som inte var vår vän när det blev jobbigt. En bra bank är en trygg partner och nödvändig vän.