Nya chefer för SEB International och Institutional Banking

Katarina Jonsson har utsett till chef för SEB:s internationella nätverk och Peter Lauridsen har utsetts till chef för Institutional Banking inom Stora företag & Finansiella institutioner.

Katarina Jonsson kommer som chef för SEB International att ansvara för bankens internationella nätverk med det strategiska ansvaret att leda, utveckla och förvalta den övergripande verksamheten och aktiviteterna inom nätverket. Hon kommer att vara stationerad i Stockholm och ingå i divisionsledningen. Nätverket består av åtta strategiska sajter i Shanghai, Hongkong, Singapore, Moskva, S:t Petersburg, Kiev, Warszawa och New York samt tre representationskontor i Beijing, Sao Paulo och New Delhi.

Katarina har arbetat i SEB sedan 2010 och haft flera olika chefspositioner inom valuta-, ränte- och råvaruhandel.

– De internationella sajterna är en viktig del av affärserbjudandet till våra kärnkunder. Katarina har en gedigen bakgrund och erfarenhet vilket gör henne mycket väl lämpad att fortsätta utveckla vår internationella affär, säger Joachim Alpen, co-head för division Stora företag & Finansiella institutioner.

Peter Lauridsen kommer som chef för Institutional Banking att ansvara för att leda och utveckla affärsområdet som omfattar Coverage, Asset Management Sales, Global Product Strategy och Solutions. Han kommer att vara stationerad i Stockholm och ingå i divisionsledningen.

Peter har arbetat i SEB sedan år 2000 och har haft flera olika chefspositioner inom tradingverksamheten i Köpenhamn. Sedan mars 2020 har han varit global chef för Institutional Banking Products.

– Peters kompetens och erfarenhet tillsammans med hans breda nätverk inom finansbranschen är värdefulla när det gäller att fortsätta utveckla vår affär i ett föränderligt marknadslandskap, säger William Paus, co-head för LC&FI.

Båda utnämningarna träder i kraft 1 februari.