Innovation Forum i vässat digitalformat

I tisdags hölls SEB:s Innovation Forum, där fem utvalda startupbolag fick pitcha för 250 investerare från Sverige, Danmark och Luxemburg. Detta var tredje gången mötet hölls digitalt, nu i vässat format med ökad interaktivitet.

– Vi är faktiskt, vad vi vet den enda investerarplattformen som har hållit ut och fortsatt att utveckla oss hela vägen genom covid. Jag är stolt över att vi orkar ha kontinuitet genom kriser och utmaningar. Det hade varit enklare att ställa in, men vi valde att ställa om istället, säger Fredrik Josefsson, head of Entrepreneurs and High Growth.

Innovation Forum startade för åtta år sedan och har genomförts totalt 21 gånger. Upplägget har i grunden varit detsamma sedan start. SEB väljer i samarbete med lärosäten i Stockholmsregionen ut lovande startupföretag som får presentera sig för potentiella investerare bland bankens private banking och företagskunder. De gör korta pitchar, svarar på frågor och deltar sedan i ett avslutande mingel tillsammans med investerarna.

Digitala möten under pandemin

Sedan pandemin har mötena hållits digitalt. Förra våren skedde det i form av en inspelad videosändning och i höstas genom en livesändning där investerarna under pågående sändning kunde skicka in sina frågor.

– Nu försökte vi skruva upp interaktiviteten ännu mer. Vi gjorde på samma sätt som i höstas, men la också till möjlighet för investerarna att efteråt boka in sig för separata investerardialoger. Via Teams hade de möjlighet att boka in sig för två 15-minuterssessioner med de bolag de var intresserade av.

Det gav resultat.

– Plötsligt var det några av bolagen som fick besök av uppemot 20 investerare som ställde massor med engagerade frågor. Två av bolagen har med stor sannolikhet uppnått allt investerarintresse de behöver redan efter två dagar, vilket är snudd på rekord även jämfört med de tidigare fysiska mötena, säger Fredrik Josefsson.

Bra blandning

Bland de fem entreprenörer som stod på scenen var två kvinnor och två födda utanför Sverige.

– Vi jobbar alltid för att hitta de bästa entreprenörerna, men när vi gör det anstränger vi oss lite extra för att hitta mångfald, säger Fredrik Josefsson.

Nästa Innovation Forum är planerat till slutet av oktober-början av november. Då är förhoppningen att kunna köra en semifysisk aktivitet i form av ett fysiskt möte parallellt med en digital sändning. Planen är sedan att ta med sig de fem bolagen och genomföra ett fysiskt möte i Köpenhamn för danska investerare.

– Vi hade ett antal investerare från Danmark med i onsdagens forum och de tyckte att kvalitén var så hög att de gärna vill att vi ordnar ett fysiskt möte i Köpenhamn vid första bästa tillfälle.

Här kan du se sändningen och höra mer om de fem bolag som deltog.

Innovation Forum 18 May 2021 | SEB