Automatiskt uppdaterade aktiekurser i realtid till alla kunder

Den 2 december lanserar SEB automatiskt uppdaterade kurser för aktier och andra värdepapper i realtid för marknadsplatserna Nasdaq, NGM, Spotlight i Sverige, Finland och Danmark till samtliga kunder. Tjänsten är kostnadsfri.

Förändringen innebär att användaren inte längre behöver manuellt uppdatera sidorna för att se realtidskurser och annan marknadsinformation. Det hela sker helt automatiskt genom att kurserna kontinuerligt strömmar fram.

Först lanseras de automatiskt uppdaterade kurserna i appen. Den 8 december blir de även tillgängliga på internetbankerna privat och företag på webben.

– I ett första steg kommer de uppdaterade kurserna i realtid att synas på marknadssidorna och värdepappersvyerna för att vid en senare lansering även finnas tillgängliga på handelssidan, säger Peter Orthén som är produktutvecklare.

Kunderna kommer även få tillgång till flera världsindex och valutor än tidigare, även det i realtid.

– Det här är ännu en del i vår strävan att öka konkurrenskraften på sparamarknaden för de kunder som handlar värdepapper hos oss. SEB blir nu först av de fem större bankerna att ha uppdaterade realtidskurser i alla kanaler till kunder, säger John Erlandsson, chef för området Spara inom SEB.

Under året har flera funktioner adderats för att underlätta för kunderna att hantera sitt sparande i appen. Ett exempel är fond- och aktiehandelsfunktionalitet som möjliggör handel i fonder och aktier. En annan funktion är fond- och aktieinspiration, det vill säga en möjlighet att som kund kunna se vilka fonder som varit månadens vinnare, vilka som är rekommenderade fonder och vilka fonder som har lägst avgift eller ger mest avkastning av de så kallade hållbara fonderna. Det är också möjligt att filtrera på vilka aktier som ökat respektive minskat mest i värde, samt hur olika investmentbolag utvecklas.

I slutet av november lanserade SEB aktierekommendationer på cirka 280 bolag. Den analys som visas i appen är på kundens eget innehav av aktier. Samtliga analyser i appen hämtas från SEB:s egen analysavdelning.

– Med den nya tjänsten sätter vi tonen för vad vi framåt vill lansera för våra kunder. Vi har som mål att paketera fler av de tjänster vi har i vår institutionella fabrik på något klokt och enkelt sätt till våra kunder. Den resan fortsätter vi under nästa år, säger Alexander Sjögren som är produktchef.

Läs mer om SEB:s privatapp

Fotnot: I en tidigare version av artikeln angav vi ett annat lanseringsdatum för internetbankerna privat och företag.