Veckans tanke: Vinnare och förlorare när jobbet flyttar hem

Något stort håller på att hända med våra arbetsplatser som följd av pandemin. Att jobba hemifrån har för många gått från att vara något man gjorde då och då till att vara det nya normala. Nyligen meddelade Google att man planerar att låta sina anställda fortsätta att arbeta hemifrån ända till i juli 2021. Och om det fungerar bra att driva verksamheten med distansarbete i ytterligare ett år varför då inte i två år eller i fem, eller kanske för alltid? Och om Google kan så kanske många fler kan? Klart är att en så omvälvande förändring av arbetslivet som nu ser ut vara på gång kommer skapa både vinnare och förlorare. Det skriver Johan Javeus i Veckans tanke.

De tydligaste vinnarna på mer hemarbete är alla de företag som idag lägger stora summor på att hyra kontorsyta till sina anställda. Besparingspotentialen gör det rimligt att tro att trenden mot mer hemarbete kommer att fortsätta även efter att pandemin trängts tillbaka och antagligen drivas på av näringslivet. Tidigare erfarenheter antyder att arbetstagare generellt sett varit positiva och sett möjligheten att kunna jobba hemifrån som en förmån. Rent konkret så gynnas arbetstagarna genom att den tid och de pengar man sparar på att slippa resor till och från jobbet istället kan användas till ökad konsumtion av andra saker samt till mer fritid.

5G, bredband och AR/VR blir vinnarbranscher
Bland vinnarna på hemarbetet finns självklart också alla företag som sysslar med att leverera tekniska lösningar för att möjliggöra arbete på distans. Alltifrån fasta bredbandslösningar och 5G-nätverk för snabb kommunikation till molnlösningar för säker lagring av data och konferenstjänster som med hjälp av VR och AR kan användas för att minska skillnaden mellan det virtuella och fysiska mötet kan se fram emot många goda år (mer om det här). De som tillverkar kontorsmöbler kommer få det jobbigt men samtidigt kommer efterfrågan på smarta lösningar för att bygga funktionella kontorsplatser i hemmet öka kraftigt.

Alla som idag sysslar med persontransporter kommer att ha stora utmaningar framför sig. Buss, tåg och tunnelbana kommer självfallet finnas kvar men de kommer inte utnyttjas i samma utsträckning som tidigare i takt med att allt fler människor inte längre behöver förflytta sig fysiskt för att komma till sina arbeten. Detsamma gäller för taxi och flyg trots att dessa transportmedel för de flesta inte är något man använder för att ta sig till och från jobbet utan snarare något man använder när man besöker kunder eller leverantörer. Men om även kunderna kommer jobba hemifrån blir det rätt naturligt att även låta det mötet ske virtuellt istället för att flyga till en annan stad och väl där ta en taxi hem till kundens privatbostad för ett möte. De lägre behoven av persontransporter kommer dämpa bilförsäljningen vilket i sin tur leder till mindre behov av bilverkstäder och minskad försäljning för reservdelsbutiker osv. Men det stannar inte vid bilar. Även cykelförsäljningen kan komma att minska och färre kommer behöva hyra elsparkcyklar för att ta sig runt mellan jobbmöten i våra storstäder.

Klimatet vinner på att vi jobbar hemma.
Det minskade resandet kommer att vara bra för klimatet. Men även andra saker bidrar till en lägre klimatpåverkan. Då vi flyttar hem jobbet behöver vi inte längre värma upp (eller kyla ned beroende på var i världen vi befinner oss) både våra arbetsplatser och bostäder samtidigt och den samlade energiåtgången kommer att minska. Överlag bör klimatet vara en stor vinnare på mer hemarbete.

Priserna på lägenheter i storstäder kommer att påverkas negativt på två sätt. För det första så kommer en massa kontorsyta som inte längre behövs successivt kunna omvandlas till bostäder (även om processen att göra det inte är okomplicerad). Det gör att utbudet av lägenheter i city ökar vilket i sin tur bidrar till att dämpa prisutvecklingen. För det andra så kommer människors behov av att bo centralt minska när fördelen av att ha nära till kontoret försvinner. På motsvarande sätt kan det istället bli ett uppsving för landsbygden och potentiellt en motkraft till den kraftiga urbanisering som pågår i hela världen. När citykärnorna förändras så att fler kan bo där men samtidigt färre vistas där under dagtid är det oklart hur det lokala näringslivet av restauranger och butiker kommer påverkas. Kanske kommer vårt behov av att gå ut och äta både lunch och middag öka när vi spenderar allt mer tid hemma.

Samhället som helhet kan också se fram mot stora effektivitetsvinster genom att vi blir mycket bättre på att utnyttja den befintliga kapitalstocken i ekonomin. Idag står våra bostäder tomma under kontorstid medan kontorsfastigheterna istället är tomma under kvällar, nätter och helger. Att många människor i högre utsträckning jobbar hemifrån skulle leda till ett mycket effektivare utnyttjande av det befintliga fastighetsbeståndet vilket är en stor samhällsekonomisk vinst.

Gig-ekonomin och teambuilding frodas
I takt med att hemarbetstrenden breder ut sig kommer arbetsgivare också behöva hitta nya sätt att utvärdera prestationen hos sina anställda. En anställd kommer inte längre kunna visa framfötterna genom att komma till kontoret tidigt på morgonen och gå sent på kvällen. Antagligen kommer man behöva utveckla nya metoder för uppföljning och en ny praxis för hur relationen mellan arbetsgivare och anställda ska fungera. Eftersom hemarbete inte är något nytt har det redan gjorts många studier kring hur det påverkar de anställdas produktivitet. Den gängse slutsatsen verkar vara att det har en positiv effekt och inte leder till att anställda latar sig på jobbet. Mer forskning behövs dock, inte minst för att utvärdera erfarenheterna under pandemin. Att flytten av arbetet till hemmet kommer leda till betydande förändringar på arbetsmarknaden är ingen vild gissning. Redan innan pandemin hade den så kallade gig-ekonomin börjat breda ut sig över världen. Konceptet kan beskrivas som att företag istället för att ha fast anställda låter olika arbetsuppgifter utföras av tillfällig arbetskraft. Ofta handlar det om enklare jobb som att köra Uber eller cykla runt med matleveranser men även mer sofistikerade jobb håller på att ”gigifieras”. Gig-ekonomin kommer fortsätta frodas när fler arbetar hemifrån eftersom hemarbete gör det lättare att kunna jobba åt olika arbetsgivare parallellt. Att sitta på ett företags kontor och jobba åt ett annat är inte ok men om man sitter hemma och jobbar blir det en annan sak. En annan förändring av att vi inte längre träffar våra kollegor dagligen är att arbetsgivarna istället måste satsa mycket mer på andra sätt för att få till stånd fysiska möten mellan kollegor. Efterfrågan på konferensresor, teambuildingevents, AW:s, branschmässor och inspirationsföreläsare kommer att öka rejält.

Vi vill bo större, ha finare hemma men köper mindre smink
När många i framtiden inte längre kommer gå till jobbet påverkar det också alla de företag som tillverkar produkter som vi använder i vardagen. De företag som tillverkar kostymer, skjortor, dräkter, blusar, slipsar och skor till kvinnor och män i affärslivet kommer få se sin efterfrågan krympa. Ännu jobbigare lär det bli för de som tillverkar smink, parfym och andra skönhetsprodukter. De kvinnor som idag lägger en full makeup på morgonen innan jobbet kanske väljer att spara den tiden de dagar de arbetar hemifrån. På samma sätt är det inte svårt att se hur dyra klockor, handväskor och andra statusmarkörer kan drabbas av fallande efterfrågan när ”scenen” för att visa upp dem delvis försvinner. Vad lägger vi då pengarna på istället? Antagligen kommer hemelektronik, espressomaskiner, konst och olika former av heminredning som bidrar till att göra hemmamiljön mer trivsam vara saker som vi väljer att satsa mer på. Vi kommer att lägga mer pengar på semesterresor, fritidshus och båtar eftersom det blir ännu viktigare att få ett miljöombyte när vi väl är lediga. Många kommer säkert också att vilja lägga pengar på att skaffa större bostäder än de har idag för att på så sätt få mer plats för hemmakontoret.

Förändringen av var vi jobbar har bara börjat och inte ens påeldad av pandemin så kommer den fullbordas över en natt. Normalt förändras sådana här saker mycket långsamt. Samtidigt råder det inga tvivel om att pandemin skyndat på processen rejält och att förändringen kan komma att gå fortare än många tror. Effekterna det kommer att få på ekonomin och samhället kan på många sätt bli omvälvande och här har vi bara skrapat lite på ytan. En viktig aspekt som jag medvetet avstått från att beröra är vilka sociala konsekvenser mer hemarbete kommer att få. Idag verkar de flesta se möjligheten att arbeta hemifrån som en förmån men en så stor förändring i vårt sociala umgänge lär inte enbart ha positiva effekter och kommer definitivt inte uppskattas av alla.