Truecaller-Nami: Från KTH-ingenjör till serieentreprenör

Redan första dagen på KTH träffade Nami Zarringhalam på Alan Mamedi. ”Båda två hade smartphones, vilket inte var så vanligt 2003, så vi börjad prata med varandra.” Sedan dess har Nami och Alan startat tre bolag, varav det senaste, Truecaller, har 250 miljoner användare. Nyligen utsågs Nami till Årets unga pionjär i tävlingen Årets Nybyggare.

Trots att Nami och Alan har startat tre bolag ihop, varav det senaste – Truecaller – omsatte 299 miljoner kronor under 2019, är det bara på senare år som de börjat se sig som entreprenörer.

– Länge såg vi oss mest som ingenjörer som gjorde något vi tyckte var kul, och som många användare tyckte om, säger Nami Zarringhalam. Vi såg inte någon direkt koppling mellan teknik och att göra affärer. Istället var det ett sätt för oss att fortsätta hänga med varandra.

Det första bolaget startade Nami och Alan när de flyttade hemifrån efter att ha avslutat sina studier på KTH.

– Det var mycket snack om var man köpt möbler och hur man kunde undvika att ens hem såg ut som något från IKEA-katalogen. Det ledde till att vi startade möbeljakt, en jämförelsesajt som Prisjakt eller Pricerunner, fast för möbler och heminredning. Vi jobbade på kvällar och helger, men hade andra jobb för att försörja oss.

– När Alan berättade att han blev illa behandlad på sin arbetsplats föddes idén till att starta jobbigt.se – en tjänst där anställda kan recensera sina arbetsgivare anonymt.

Bara tre månader efter att sajten hade startats sålde de den. För pengarna köpte de nya smartphones. I samma veva föddes idén till Truecaller.

– Jag hade börjat plugga igen, och en dag fick jag sms från en kursare som undrade om vi kunde ses. Eftersom han inte hade ett svenskt nummer såg jag inte vem avsändaren var. Jag tänkte då att man borde kunna bygga något som gör att man inte behöver använda dator för att se vem som hört av sig. Jag kände också att jag var trött på alla försäljare som ringde, så jag tänkte att vi väver in ett spamfilter i samma produkt.

Truecaller lanserades 2009. Två veckor efter lanseringen hade 100 000 personer laddat ner appen.

– Eftersom vi är ingenjörer så byggde och kodade vi allt själva. Runt 2010 började vi se oss som ett startup-bolag och 2014 tror jag att vi insåg att vi var entreprenörer.

Idag har Truecaller 230 personer anställda, varav 100 jobbar i Stockholm, 130 i Indien och två i Kenya. Appen erbjuder även fler tjänster, bland annat chatt, betalningar via mobilen och snabblån.

Nyligen utsågs Nami till Årets unga pionjär i en av regionfinalerna av tävlingen Årets Nybyggare.

– Eftersom vi är mer kända utomlands, framför allt på tillväxtmarknader, känns det kul att få bekräftelse även på hemmaplan. Jag tror att det är extra viktigt i dagens samhälle att visa upp företag som drivs av personer med invandrarbakgrund.

– Själv kom jag från Iran med min mamma och min bror som treåring. Pappa var överste i flygvapnet och kunde inte lämna Iran då, så han kom efter fyra år senare.
Nami understryker vikten av att inte bara belysa just företagare med invandrarbakgrund.

– Det är mycket som drivs och sköts av personer med invandrarbakgrund, framför allt inom vård- och serviceyrken. Det är dessa personer som ser till att våra samhällen fungerar och ger andra delar av samhället möjlighet att blomstra.

Gällande framtidsplanerna för Truecaller berättar Nami att det finns långt gångna planer på börsnotering, antingen i Sverige eller i USA.

– Vi räknar med att det även fortsatt är tillväxtmarknader som kommer att utgöra en stor del av vår kundkrets, och vi vill gå från att vara en kommunikationsplattform till en plattform som gör det möjligt för personer som inte har kontokort eller ett digitalt track record att ta lån och få del av andra banktjänster. På så sätt kan vi göra stor samhällsnytta i många länder.

Vad är en bra bank för dig?
Det är en bank som ser till företagarens behov, och som föreslår nya tjänster allteftersom företaget växer. Har man inte kommit så långt kanske man inte behöver skrämma entreprenörer med prat om pensionsavsättningar.
Dessutom är det bra med en bank som är flexibel och som även hittar bra lösningar för företagets anställda.

Vilken entreprenör ser du upp till?
– Alan och jag inspirerades tidigt av företag som Google, Facebook och Skype, men om jag ska nämna en person så är det Niklas Zennström och hans resa med Skype. Idag har vi en annan typ av relation eftersom han är en av dem som investerat i Truecaller.

Vem ringer du om det är jobbigt?
Min fru. Vi lärde känna varandra 2012, så hon har varit ett stöd för mig under nästan hela resan med Truecaller. Hon har ett annat mindset och kan få mig att se saker ur nya perspektiv. Eller så ringer jag Alan, vi är varandras stöttepelare efter 14 år som arbetskamrater och 11 år med Truecaller.

Årets Nybyggare har delats ut av stiftelsen IFS i 20 år. Pristagarna är ”personer med utländsk bakgrund som med begränsade resurser, genom hårt och målmedvetet arbete” blivit framgångsrika med sitt företagande.

Inom ramen för priset finns tre kategorier: Årets Nybyggare, Årets Pionjär och Årets Unga Pionjär.

SEB är samarbetspartner för fjortonde året i rad. Samarbetet innebär att SEB är med och nominerar, deltar i juryarbetet och finns representerade under alla regionfinaler och Sverigefinalen på slottet.