SEB:s innovationsstudio SEBx följer soloprenören genom den ekonomiska krisen

SEB:s innovationsstudio SEBx, som i sitt arbete har kontakt med ett stort antal soloprenörer, har nyligen bett dessa svara på en undersökning om hur de påverkas av den rådande krisen och vilken stöttning de behöver.

I undersökningen, i vilken över 400 soloprenörer i hela Sverige deltog, framstår en bild av Sveriges enmansföretagare som både pragmatiska och motståndskraftiga. Medan drygt 40% av de tillfrågade uppger att de påverkats negativt eller att situationen är kritisk, så upplever merparten att även om oron finns där så har ekonomin inte påverkats ännu. På frågan vart de vänder sig för att få ekonomisk hjälp eller lån i tider av kris uppger så många som åtta av tio att de då tar av sparade pengar, och en majoritet av ensamföretagarna uppger att inga av de stödpaket som hittills presenterats varit aktuella för dem. Vidare uppger över 60% att man vid kriser “brukar kunna lösa det mesta själv”.

Det som emellertid många soloprenörer efterlyser är hjälp att hitta nya uppdrag, men även rådgivning om hur man kan minska sina kostnader och en önskan om att komma i kontakt med företagare i samma situation. SEBx tittar nu därför på initiativ där vi kan hjälpa soloprenörerna i dessa frågor. På seb.se har vi även samlat information och tips till både soloprenörer, andra företagare samt privatpersoner om allt från banklån och stödpaket till bolån, amorteringsfrihet och sparande i coronakrisens spår.

SEBx, som är en del av SEB Group, är ett strategiskt initiativ där fokus ligger på att utforska nya tekniker, alternativa tekniska plattformar och framtida kunderbjudanden. SEBx jobbar just nu med sin första produkt – UNQUO. Det är en service som vänder sig till ensamföretagare, eller soloprenörer, alltså företag med endast en person aktiv i verksamheten. Läs mer om denna produkt på unquo.com.

Om du är soloprenör och vill få stöd från andra enmansföretag eller olika experter, gå med i vår soloprenörcommunity “Soloprenörer och Covid 19-krisen” på LinkedIn. För att läsa mer om hur SEBx arbetar med soloprenörer, samt ta del av undersökningen i sin helhet, besök sebx.io