SEB Sverigefond Småbolag Chans/Risk utsedd till bästa småbolagsfond

”En väldigt tydlig vinnare sett till avkastning de senaste 5 åren och bättre resultat än snittet i kategorin varje kalenderår.” Så heter det i juryns motivering när fonden idag utsågs till bästa småbolagsfond i Morningstar Fund Award.

”Det känns fantastiskt roligt att få Morningstars pris som kanske är det mest kända i branschen, säger Per Trygg, ansvarig förvaltare. Morningstars pris baseras även till stor del på 5 års historik vilket är ett fint kvitto på att vi lyckats väl under en lång period.”

En konsekvent och långsiktig investeringsfilosofi med fokus på kvalitetsbolag som har fortsatt goda tillväxtmöjligheter har lagt grunden till fondens goda utveckling. Dessutom har fonden gynnats av de senaste årens lågränteklimat där kvalitetsbolag med goda tillväxtutsikter har premierats på börsen. Och Per Trygg ser med tillförsikt på framtiden.

”Vår bedömning är att småbolag även över tid kommer att utvecklas bättre än börsen som helhet.”