SEB stödjer projekt för att lindra effekterna av corona-pandemin

SEB:s traditionella försäkring har investerat i en ny obligation som syftar till att minska samhällseffekterna av covid-19-pandemin. Obligationen ges ut av Nordiska investeringsbanken, NIB, och har arrangerats av SEB och Swedbank.

Obligationslånet på 4 miljarder kronor kommer att användas till att stödja projekt i NIB:s medlemsländer i Norden och Baltikum. Det handlar om projekt för att öka kapaciteten i hälsovården, täcka kostnader för att stötta bolag i behov av tillfälliga bidrag och för att stötta tillverkare av medicinsk utrustning som möter ökad efterfrågan på grund av pandemin.

Obligationen är den första som ges ut i svenska kronor i NIB:s nya covid-19 ramverk ”Response Bond Framework”.

Det är den traditionella försäkringen inom SEB Pension & Försäkring som har gjort investeringen.

Läs mer om obligationen