SEB mest attraktiva arbetsgivaren bland ekonomer

SEB är den mest attraktiva arbetsgivaren bland ekonomer. Det framgår av en undersökning bland drygt 600 ekonomistudenter och unga ekonomer med akademisk bakgrund, gjord av konsultföretaget Karriärföretagen.

– Detta är ett väldigt glädjande resultat som vi ska vara mycket stolta över! Att bli utsedd till ett Karriärföretag är i sig en prestation och att komma etta bland dessa ”mästarnas mästare” är enastående. Det är ett bevis på den starka attraktionskraft vårt varumärke har bland unga ekonomtalanger, säger Malin Brant-Lundin, övergripande ansvarig för employer branding på SEB.

Karriärföretagen granskar företag och organisationer för att finna de arbetsgivare som erbjuder de bästa karriär- och utvecklingsmöjligheterna för unga talanger. Med hjälp av en expertpanel utser företaget årligen Sveriges bästa arbetsgivare som får utmärkelsen Karriärföretagen.

Under perioden juni till augusti har Karriärföretagen därefter gjort en undersökning i sitt nätverk av studenter och unga, yrkesverksamma akademiker. De har fått bedöma vilka som är de tre mest attraktiva och spännande arbetsgivarna bland de 106 företag (däribland SEB) som har utsetts till Karriärföretag i år.

Den visar att SEB rankas som den absolut mest attraktiva arbetsgivaren av alla bland ekonomistudenterna. Autoliv rankas i topp bland civilingenjörerna och Orange Cyber Defence bland IT-studenter.

– Omvärlden har på senaste tiden gjort en stor omställning, vilket har påverkat årets tio-i-topplista. ”Young Professionals” val av arbetsgivare är etablerade och trygga Karriärföretag som, trots omständigheterna, fortfarande står stabilt. Det råder inget tvivel om att de framröstade företagen fortfarande har stort förtroende i denna grupp, säger Patrik Wigton, Ordförande i Karriärföretagen”