SEB investerar i fintechbolaget Thought Machine

SEB investerar i det London-baserade fintechföretaget Thought Machine, vars produkt är en helt molnbaserad kärnbankplattform, när bolaget tar in ytterligare 42 miljoner dollar från tre investerare i sin serie B finansieringsrunda.

Den ytterligare finansieringen, som leddes av Eurazeo Growth tillsammans med British Patient Capital och SEB, betyder att Thought Machine nu tagit in totalt 125 miljoner dollar i sin serie B finansieringsrunda. Företaget, som redan har SEB som kund, kommer att använda pengarna till att fortsätta växa internationellt och samtidigt fortsätta att utveckla nya produkter och funktioner.

Thought Machine grundades 2014 av Paul Taylor, som tidigare jobbade på Google. Bolaget har byggt Vault, en helt molnbaserad kärnbankplattform utvecklad för att möjliggöra för banker att börja använda moderna system och komma bort från sina gamla IT-plattformar. SEB:s investering kommer efter en period av testande och implementering av Thought Machines plattform på SEBx – SEB:s strategiska initiativ fokuserat på att utforska ny teknik och framtida kunderbjudanden.

– Vi har jobbat med Thought Machine ett tag nu, som en del av SEBx:s teknikutforskning och vårt arbete med att bygga finansiella produkter och tjänster på ett helt nytt sätt, säger Christoffer Malmer, chef för SEBx. Thought Machine bidrar med ett nytt perspektiv i en traditionell bransch och vår investering är ett naturligt nästa steg allt eftersom vi fördjupar och breddar vår relation. Det är spännande att följa Thought Machine på deras resa – hittills som partner men nu också som investerare – och därmed föra samman SEB:s styrkor med lovande nya tekniker.