Klimatförändringen fortsatt viktigaste frågan för SEB:s fondsparare

Att bekämpa klimatförändringen fortsätter att vara den viktigaste hållbarhetsfrågan för SEB:s fond- och försäkringssparare, följt av rent vatten och sanitet samt god utbildning åt alla.

SEB har för fjärde året i rad frågat bankens fond- och försäkringssparare vilka av FN:s 17 hållbarhetsmål de tycker är viktigast och vill att bankens fondbolag SEB Investment Management driver i de bolag det investerar i. Att bekämpa klimatförändringen var precis som tidigare år den viktigaste frågan bland de ungefär 9 300 kunder som svarade. Den näst viktigaste var rent vatten och sanitet, följt av god utbildning åt alla, ekosystem och biologisk mångfald, och hållbar konsumtion och produktion.

– Det är väldigt glädjande att så många av våra kunder är engagerade när det gäller hållbart sparande, säger Elisabet Jamal Bergström, som är ansvarig för hållbarhet och ägarstyrning på Investment Management. Vi är aktiva ägare och engagerade i mer än 1 500 bolagsdialoger. Resultatet i den här undersökningen hjälper oss att prioritera och fokusera i dessa dialoger.

Noterbart är att biologisk mångfald nu seglat upp bland de mest prioriterade området hos kunderna. Det är också ett område som varit i stort fokus för SEB Investment Management och under året har vi till exempel tillsammans med andra institutionella investerare deltagit i möten om Amazonas med den Brasilianska regeringen och centralbanken för att diskutera den tropiska regnskogens avgörande roll för att tackla klimatförändringen, skydda den biologiska mångfalden och säkerställa ett fungerande ekosystem.

SEB Investment Management har också i flera initiativ och tillsammans med andra investerare ställt krav på de företag i världen som släpper ut mest växthusgaser att införa strategier för att nå noll i nettoutsläpp och att sätta vetenskapligt baserade mål för att uppfylla Parisavtalet.

SEB Investment Management är också med i den internationella organisationen CDP:s vattenprogram, vilket samlar in data från bolag över hela världen om hur de arbetar för att minska sin vattenförbrukning. Med hjälp av dessa data kan investerare välja ut de bolag som är bäst på att minska sin vattenförbrukning och på andra sätt hantera vattenbrist. Det här är viktiga frågor för till exempel gruv-, läkemedel och kemibolag.

En förutsättning för att kunna nå de globala hållbarhetsmålen är utbildning. SEB samarbetar med Fryshuset i projektet We Change. Projektet involverar och aktiverar gymnasieskolor över hela Sverige för att göra unga till en partner i arbetet med hållbar utveckling.