Initiativ om kvinnors ägande får branschens jämställdhetspris

SEB:s initiativ Financial Equality som lanserades med filmen Why Women Don’t Own den 8 mars uppmärksammas med Annas jämställdhets- och mångfaldspris för 2020. Kampanjen som sätter ljuset på kvinnors ägande ”lyfter på ett föredömligt sätt ihop jämlikhet med affärsnytta”, heter det i motiveringen.

– Det är hedrande att vårt initiativ att kommunicera mer värderingsdrivet och att våga ta ställning för frågor vi tror på uppmärksammas på detta vis.  Det är extra glädjande att juryn uppmärksammar att det är ett strategiskt ställningstagande inom ett område där vi har en praktisk möjlighet att göra skillnad genom att uppmuntra fler kvinnor att äga och spara, säger Sara Öhrvall, chef för Digital, Customer Experience & Communications.

Annas jämställdhets- och mångfaldspris har sedan 1993 årligen delats ut av den Centrala jämställdhets- och mångfaldskommittén, som är ett partsgemensamt samarbete mellan Bankernas Arbetsgivarorganisation och Finansförbundet. Priset delas ut till enskild person, företag, klubb, projekt eller arbetsgrupp inom bank- och finansbranschen.

Juryn konstaterar att ekonomisk jämställdhet är en högaktuell fråga och att filmen, som tar upp det faktum att kvinnor äger en betydligt mindre andel av mark, fastigheter och aktier än män, ligger i tiden.

I motiveringen till priset skriver Centrala Jämställdhetskommittén att SEB ”genom initiativet vill öka kunskapen om kvinnors ägande och sparande och få fler att uppmärksamma hur den nuvarande ägarstrukturen ser ut i Sverige.

Juryn konstaterar att banken bland annat ger tips för jämställd privatekonomi och rådgivning för hur familjer kan nå en jämställd ekonomi, samt att frågan om jämställda pensioner lyfts fram på seb.se bland genom ”deltidssnurran” där man kan räkna ut hur mycket man behöver spara för att kompensera för deltidsarbete.

Se filmen

På seb.se kan du se filmen och läsa om initiativet