”Enorm kraft när finansbranschen bestämmer sig för hållbarhet”

– Det finns en enorm kraft när finansbranschen bestämmer sig för att hållbarhet är det som säkerställer lönsamhet och minimerar risk. Det är avgörande för att vi ska klara dagens och morgondagens utmaningar, säger Eva Karlsson, vd för Houdini, ett snabbväxande svenskt friluftsföretag med en kompromisslös ambition att skapa värde, inte bara för aktieägare och kunder utan för hela planeten.

Houdini startade 1993, som en liten innovativ tillverkare av funktionskläder för bergsklättrare och expeditionsmedlemmar.

– Vi var ett litet autentiskt och mytomspunnet varumärke med några få produkter som revolutionerade marknaden och såldes i coola klätterbutiker i Sverige och Norge. Vi visste redan då att klädbranschen var en stor miljöbov och bestämde oss för att jobba stenhårt för att bli ett hållbart och cirkulärt bolag som tillför samhälle och planet mer än vi tar, säger Eva Karlsson, som varit med på resan från en omsättning på 1 miljon kronor år 2001 till dryga 200 miljoner kronor idag.

Denna hållning har präglat bolaget alltsedan dess och tar sig bland annat uttryck i produkter som är kompromisslösa inte bara när det gäller design och kvalitet utan även när det gäller tillverkning, återvinning och kompostering. Visionen om att bli en regenerativ kraft för samhälle och planet har resulterat i en hög innovationstakt, där återvinningsbara material och cirkulära affärsmodeller utvecklats och förädlats i snabb takt.

– Naturen har ett egenvärde, den är inte enbart en resurs för oss människor och företag att utnyttja hur vi vill. Det är grundfilosofin vi lever och verkar efter och som gör att vi tvingas utmana oss själva, vara kreativa och göra saker smartare. Det tror jag är själva grunden till vår framgång.

Idag har Houdini 48 anställda på huvudkontoret i Finnboda Hamn i Stockholm och showroom i Oslo, München, Zürich, New York och Tokyo. Försäljning sker på 20 marknader och har resulterat i en stabil årlig tillväxt på mellan 15 och 25 procent, med Tyskland och USA som de främsta tillväxtmarknaderna.

Bolaget har haft SEB som bank i många år.

–  Vi har en jättebra relation. Det är en ständig balansgång att växa snabbt, att innovera och att hushålla med sina resurser. Här har vi god nytta av samarbetet med SEB.

–  Det viktigaste i en bankrelation, precis som i alla andra relationer, är långsiktighet och ett genuint partnerskap där man kan ha transparens och trygghet och sätta gemensamma mål för att utveckla bolaget och samarbetet.

Vid sidan av de löpande kontakterna träffar Houdini banken en gång per år för att beskriva sin långsiktiga resa. Och vid samma tillfälle får företaget ta del av SEB:s långsiktiga mål och ambitioner.

– Vi ser radikala skillnader på intresset för hållbarhet inom finansbranschen. Vi kan bara heja på och om vi som bolag kan göra en liten skillnad för att skapa mod och peppa på den resan gör vi gärna det.

Eva Karlsson menar att finansbranschen har ett givet ansvar och kan bidra starkt till omställningen som möjliggörare och genom att skapa ekonomiska incitament.

– Det skulle vara fantastiskt om man i en nära framtid kunde premiera bolag som tar holistiskt ansvar och därmed har lägre risk ur etiskt, socialt och miljömässigt perspektiv. Bolag i framkant, såsom Houdini, tjänar genom varumärkespositionering på sitt hållbarhetsarbete. Men, om vi vill att alla bolag ska ställa om, då måste det finnas ekonomisk vinning i det. Här har finansbranschen en otroligt viktig roll att spela. Och om näringslivet och finansbranschen gör gemensam sak i att åstadkomma den transformation som krävs – vilken fantastisk värld vi kan skapa!