”En förmån hjälpa kunder samla kapital för att möta covid-19”

SEB har arrangerat utgivningen av en hälsoobligation på 11,5 miljarder kronor. Obligationen är en del i Världsbankens hälsoprogram med fokus på att stötta medlemsländernas förmåga att förebygga, upptäcka och svara på spridningen av covid-19.

Obligationen ges ut av International Bank for Reconstruction and Development (IBRD), en mellanstatlig utvecklingsbank som ingår i Världsbanken. IBRD har tidigare i veckan gett ut liknande hälsobligationer i dollar, pund och euro och nu kompletteras dessa alltså med en obligation, som är den hittills största som getts ut i svenska kronor av en stat eller internationell organisation.

SEB var ensam arrangör av transaktionen.

– Det ett privilegium att kunna hjälpa våra kunder att skaffa kapital för att möta de globala utmaningar som coronaviruset innebär. Att samarbeta med institutioner som Världsbanken, med dess lokala expertis och kunskap om riskhantering, och finansiella institutioner, som kombinerar sina investeringsmandat med sätt att minska globala risker, är en förmån, säger Christopher Flensborg, chef för Climate and Sustainable Finance.

Bland investerarna i obligationen finns skandinaviska och europeiska kapitalförvaltare, pensions- och försäkringsfonder samt företag, centralbanker och banker.

Läs pressmeddelande från Världsbanken