Speeddating gav talangfulla praktikanter till SEB

Under förra veckan höll SEB speeddating i Göteborg där 11 chefer träffade 22 potentiella praktikanter via samarbetet med organisationen Mitt Liv som hjälper personer som nyligen kommit till Sverige att komma ut i arbetslivet.

Under dagen rekryterade cheferna till 16 platser inom områdena 24/7 Företag, 24/7 Privat, 24/7 Affärssupport, Transaction Services Sverige, kontor i StorGöteborg samt till Private bankingområdet. Praktikperioden pågår under två månader i vår och kandidaterna kommer arbeta 60 procent. Det var en dag som startade med lite nervositet, men som snabbt utvecklades till mycket nyfikenhet och energi i luften.

– Det var en intensiv och väldigt inspirerande dag. Det är första gången som Transaction Services deltar i detta viktiga initiativ och det var fantastiskt att träffa alla dessa begåvade människor. Jag är imponerad av deras drivkraft, självledarskap och mod. Vi ser med spänning fram emot den fortsatta resan med vår kommande praktikant, säger Anna Lille, chef inom Transaction Services Sverige.

Även deltagarna tyckte att dagen var givande.

– Jag fick en så himla bra upplevelse hos SEB. Det var min första intervju i Sverige så det var spännande och praktiskt för mig som har varit i Sverige nästan ett år, säger Neda Jahadi

Ett långsiktigt samarbete

SEBs samarbete med Mitt Liv började 2010. Organisationen finansieras helt av dess partners och SEB arrangerar både mentorskap och praktikprogram tillsammans med dem.

– I region väst har vi haft praktikprogram i mindre skala under 4 år och femte året skalar vi upp. Detta program har varit framgångsrikt och resulterat i ett antal rekryteringar. Detta är självfallet ett sätt att hjälpa personer komma in i det svenska arbetslivet, men det är också ett sätt för oss att som arbetsgivare spegla samhället, främja mångfald och få in nya talanger till banken, säger Pernilla Johnsson, ansvarig för partnerskap i väst inom hållbarhet och entreprenörskap.