SEB i partnerskap med ny fond för techbolag

SEB går in som investerare och etablerar ett strategiskt partnerskap med fonden Blq invest som investerar i techbolag i tidig fas. Genom partnerskapet blir SEB förstahandspartner för alla bolag som fonden analyserar i sin urvalsprocess.

– Samarbetet med SEB är otroligt viktigt och ger en helt annan legitimitet för bolag i den här fasen. SEB kan bidra med ingångar till industrin, som har stora utmaningar med digitaliseringen, och hjälpa oss att hitta nya bolag, säger Kamjar Hajabdolahi.

Kamjar är grundare och en av tre partners bakom Blq invest (står för Building legacy quota och uttalas black invest) De andra två är Erik Halvord och Bodil Sidén. De två förstnämnda har en bakgrund inom investeringsföretaget Serendipity, medan Bodil närmast varit kommunikationschef på Uber.

Affärsidén är att investera i startupbolag som befinner sig i ”dödens dal”, det vill säga skedet efter att bolaget tagit in kapital från affärsänglar och innan det har vänt sig till riskkapitalbolag.

Blq invest har samlat ett investeringskapital på 200 miljoner kronor, varav SEB har bidragit med en tiondel. Vid ett lanseringsevent som hölls på ”black Friday” berättade företagets tre partners om sina planer framåt. Bolaget räknar med att gå igenom minst 4 500 bolag för att så småningom landa i 10 – 15 investeringar.

– Vi jobbar enbart med business to business och tar sikte på bolag där tekniken möjliggör nya affärsmodeller. Vi jobbar metodiskt och vill vara bolagsbyggare som stöttar företagen i deras tillväxtresa, berättade Kamjar Hajabdolahi.

På plats fanns även SEB:s Stefan Stignäs, chef för företagsmarknad, som håller i kontakterna med Blq invest och sitter i bolagets advisory board.

– Med det här samarbetet fortsätter vi att stärka vår plattform inom ekosystemet för entreprenörskap. Eftersom vi är preferred partner får vi möjlighet att visa upp vårt erbjudande för nya, spännande kundföretag, säger han och fortsätter.

– Vi vet att Kamjar redan under tiden på Serendipity hittade många intressanta techföretag och dessutom ofta med entreprenörer från andra nätverk än dem vi historiskt haft inom SEB. Det är en perfekt match med SEB:s entreprenörstrappa och vårt tillväxterbjudande. Vi kan också hitta bolag som kan vara intressanta för SEB Singular att titta närmare på, säger han.