SEB antar AI-utmaningen – gör du?

Finland lanserade för ett år sedan en gratis AI-utbildning för medborgarna, med målet att utbilda 1 procent av befolkningen. Målet uppnåddes med råge och den finska regeringen utmanade svenskarna att vara lika aktiva med att utbilda sig själva inom artificiell intelligens. Svenska regeringen accepterade utmaningen och SEB är en av de aktörer som ställt sig bakom.

– Artificiell intelligens transformerar vår verksamhet. Den ger nya möjligheter för oss att ta våra tjänster till nästa nivå, där det digitala och mänskliga går hand i hand, säger SEB:s vd Johan Torgeby.

Det var våren 2018 som Finland skapade en gratis kursplattform med fokus på AI. Målet var att utbilda 1 procent av befolkningen och göra AI begripligt för alla. Kursen blev en succé och i dag har kursen över 130 000 registrerade deltagare, det vill säga ungefär 2,3 procent av Finlands befolkning.

Kursen har också utnämnts till en av de bästa i världen av Class Central, en global klassificeringscentral för öppna onlineutbildningar.

Den finska ekonomiministern Mika Lintilä utmanade den svenska regeringen och digitaliseringsminister Anders Ygeman accepterade. Flera företag och andra aktörer har redan ställt sig bakom, däribland SEB:s styrelseordförande Marcus Wallenberg.

I det informationsmaterial som tagits fram i samband med utmaningen framhålls att:

• AI har potentialen att bidra till Sveriges ekonomiska tillväxt med 104 miljarder kronor till 2030, eller 16 procent högre BNP än i dag
  • Studier visar att företag som implementerar en extensiv användning av AI har stor chans att växa tre gånger snabbare än andra företag över de kommande 15 åren
  • AI är en teknik som kommer förändra sättet vi lever våra liv och arbetar i framtiden. Mer kunskap gör det lättare för oss att navigera i en AI-driven framtid.

Utbildningen ”Elements of AI” är en onlinekurs. Den är skapad av professorer i datalogi och är finansierad av Vinnova. Det kostar inget att delta och du som går klart kursen får även två svenska högskolepoäng.

Kursen består av sex kapitel och tar cirka 15 timmar att gå igenom i sin helhet. Den behöver inte göras i ett svep, utan du kan dela upp den och ta hur många pauser du vill.

Gå kursen här