Nya seb.se sätter kundens behov i centrum

Idag lanseras nya seb.se. Förutom att webbplatsen ser annorlunda ut vad gäller färg och form går seb.se från att vara produktdriven till att bli mer värdedriven för att möta och hjälpa besökaren utifrån dennes behov.

För drygt ett år sedan fick SEB:s webbplatser ett ansiktslyft med utgångspunkt från en ny varumärkesplattform och grafiska profil. Detta var det första steget i SEB:s förändringsarbete gällande bankens publika webbplatser. I dag tas nästa steg i denna omvandling när nya seb.se lanseras. Detta blir den första av SEB:s totalt elva webbplatser som ska lanseras med det nya konceptet.

– Kunden kommer mötas av en ny design, ny navigering och till viss del ny typ av innehåll. Våra webbsidor är mer luftigare och har färre innehållsytor, då vi bygger mer på höjden. Den nya designen bidrar också till att vi paketerat innehållet på ett nytt sätt, där vi går från produktdrivet innehåll till värdedrivet, säger Anna Ormerod, produktägare för bankens externa webbplatser.

Så förutom förändringarna vad gäller färg och form kommer besökarna även att mötas av en annan slags kommunikation på nya seb.se.

– Vi behöver identifiera vilka behov besökarna har och paketera våra produkter och tjänster på ett tydligare sätt och visa hur vi kan hjälpa dem. Det här nya konceptet lägger grunden för hur vi bör kommunicera med våra besökare framgent. I stället för att exempel säga att vi erbjuder bolån, säger vi att vi guidar och ger råd inför ett nytt bostadsköp och erbjuder kunden att finansiera sitt nästa hem, säger Barmak Missaghieh, channel manager för Public Web.

Vad är nytt förutom designen och att nya seb.se blir mer värdedriven?

– Den plattform vi byter till är mer flexibel och vi kan bygga upp webbplatsen och dess sidor på flera olika sätt. Den har även bättre prestanda och är modernare, vilket gör att vi på sikt kan lägga till nya funktionaliteter på ett enklare sätt, få snabbare svarstider och jobba mer med mobilanpassning, förklarar Anna Ormerod.

Nästa steg efter själva switchen till nya seb.se är att jobba vidare i olika optimeringsteam för att successivt förädla webbplatsen.

– Vi kommer noga att följa digital analys och kundbeteende för att hela tiden optimera och göra små förbättringar mot våra mål, säger Barmak Missaghieh.