Nätverk i fokus på UF-mässa

Under mässan Entreprenörskap på riktigt 2019 medverkar 660 UF-företag från Stockholmsregionen. ”Elevantalet ökar för varje år. Framför allt är det elever på ekonomiprogrammet som väljer att driva UF-företag. Man lär sig så mycket under året så på sikt hoppas jag att UF-året ska bli obligatoriskt,” säger Johannes Crona, regionchef för Ung Företagsamhet i Stockholm.

"UF-året har verkligen fått mig att växa som person. Det har fått mig att göra saker jag aldrig gjort tidigare eller varit rädd för." Det säger Samuel Sener som tillsammans med Jeanette Höglund och Tina Sham driver Eco sump.

I Stockholm är det en av fyra gymnasieelever som väljer att driva UF-företag. Temat i år är ”alla kan skapa ett nätverk.”

– UF handlar om att testa entreprenörskap under skoltiden. En del väljer något inom ramen för sina studier och kombinerar sin spetskompetens med sitt UF-företagande, men de allra flesta har en enkel idé som de försöker göra något nytt med som grund, säger Johannes Crona.

– Under de senaste åren har vi sett allt fler samhällsnyttiga UF-företag och hållbarhet och hälsa är vanliga teman. För några år sedan började vi se att många ville göra gott genom sina företag, och valde då ofta att ge bort 10 procent av sin vinst till välgörenhet. Men nu har allt fler med hållbarhetstänk redan i affärsplanen, och det är något som vi verkligen uppmuntrar.

Ett av de 660 företag som deltog i mässan var Eco sump.

– Tusentals kilo med kaffesump slängs bort varje dag. Helt i onödan, eftersom det går att användas som substitut för gödsel och vägsalt, berättar Jeanette Höglund som tillsammans med Tina Sham och Samuel Sener driver Eco sump.

Eco sump samarbetar med kaffeleverantören Selecta som förser företaget med kaffesump som de sedan förpackar och säljer vidare.

– UF-året har verkligen fått mig att växa som person. Det har fått mig att göra saker jag aldrig gjort tidigare eller varit rädd för. Framför allt har året gett mig ett bredare kontaktnät och nya nätverksmöjligheter. Jag har märkt att folk faktiskt vill samverka och hjälpa till, så det känns väldigt positivt, säger Samuel.

Rita Claur som till vardags jobbar som gruppchef företag på Kungsholmskontoret säger att hon känner stor stolthet över det engagemang SEB har i UF och att det är så många från SEB som är involverade i arbetet.

– UF är en organisation som vi är mycket stolta över att samarbeta med och som ligger under inspirera-steget i Entreprenörstrappan. UF-ungdomarna är förhoppningsvis Sveriges blivande entreprenörer och potentiella kunder för SEB, så här är vi med och gör skillnad på riktigt.

– UF-företagen kan delta i flera tävlingar, och SEB är värd för det tyngsta priset i Stockholm – Årets UF-företag, där jag för första gången var med som ordförande i juryn. Juryarbetet var mycket givande och vi fick ta del av många olika affärsidéer. Det var två fantastiska dagar där vi fick träffa drivna, ambitiösa ungdomar som brann för entreprenörskap på riktigt.