Mobbprogrammering en metod för kollektiv kodning

Alla jobbar med samma sak, samtidigt, på samma ställe och vid samma dator. Det är grunderna i mobbprogrammering, en arbetsform för agil IT-utveckling som syftar till ökat samarbete, bättre kodkvalitet och mindre personberoende. I förra veckan testade ett 70-tal utvecklare inom SEB att mobbprogrammera under en eftermiddag.

– Mobbprogrammering är en naturlig del av en lärande kultur och ett agilt arbetssätt. Det är också ett viktigt verktyg för kompetensspridning och för oss att snabb kunna ta ombord nya medarbetare. Vi använder oss redan av mobbprogrammering i flera av våra utvecklingsteam, men nu är vi fler med mer kunskap och kan fortsätta att utveckla vårt agila arbetssätt, säger Lena Beijer Granström, Digital Channels inom IT Solution Delivery (ISD).

Mobbprogrammeringssessionen inleddes i Stora Hörsalen i Arenastaden där Åsa Liljegren, utvecklare vid konsultbolaget Aptitud, berättade om sina erfarenheter. Under de senaste fyra åren har hon enbart jobbat med mobbprogrammering, bland annat under ett och ett halvt års arbete inom SEB@Home.

Basen är alltså att teamet jobbar tillsammans hela tiden, samlade runt en dator, där en person kodar, medan de andra sitter bredvid och gemensamt diskuterar den bästa lösningen. Platsen vid tangentbordet roterar sedan i teamet, där man på given signal, efter exempelvis fem minuter, byter platser vid datorn.

– Resultatet blir bättre och mer genomtänkt kvalitet på koden, eftersom man analyserar, designar och testar koden på en gång. Det blir mer fokus på att skapa enkla lösningar, som kan leva länge, säger hon.

Det blir också en bättre kompetensöverföring, där teamets kollektiva kompetens hela tiden ökar. Därmed minskar personberoendet och det blir bättre kontinuitet, menar hon.

– Det behövs färre möten, frågor hanteras av mobben. Det blir mindre dödtid, mobben kör sällan fast.

Efter introduktionen delades teamen in i grupper om 6-8 personer, som ägnade eftermiddagen åt intensivt kodande. Dagen avslutades sedan med att man visade sina lösningar för varandra.

Inom kort kommer ISD att hålla ett liknande event i Vilnius och innan året är slut är planen att genomföra ytterligare två mobbprogrammerings-event.

– Jag har aldrig testat den här arbetsformen förut, men däremot par-programmering där man jobbar två och två. Det var intressant att jobba tillsammans och försöka komma fram till lösningar. Det var också värdefullt att få möta utvecklare inom andra områden, säger Kristina Saudargaite, som är stordatorutvecklare i Stockholm.

Även för Tomas Stasiūnas, som arbetar inom Master Data Management i Vilnius, var det första kontakten med mobbprogrammering.

– Jag tror vi kan ha nytta av detta i vårt dagliga arbete för att coacha nya teammedlemmar. Det är ett väldigt bra sätt att lära sig och komma in i arbetet direkt från första dagen och att sprida kunskap inom teamet, säger han.