Moa vill förändra synen på vin med hjälp av en flaska

Som socionom och familjeterapeut såg Moa Gürbüzer ofta hur alkohol bröt ner och splittrade familjer. ”Samtidigt blir många ifrågasatta om de väljer att inte dricka alkohol. Men med bra, alkoholfria viner vill jag bana väg för en kultur där frågan 'vill du ha vin med eller utan alkohol' ska vara en lika naturlig som 'vill du ha kaffe med eller utan mjölk'.”  I januari representerar Moa region väst i tävlingen EY Entrepreneur of the year.

2013 lämnade Moa Gürbüzer livet som anställd socionom och familjeterapeut för att istället starta MRG Wines.

– För många är det jobbigt att avvika från normen, och när normen säger att man ska dricka vin var det viktigt att ta fram ett alkoholfritt alternativ som är så pass bra att människor vill ställa frågan `med eller utan alkohol´.

Moa inledde ett samarbete med champagneexperten Richard Julin, och tillsammans har de tagit fram tre alkoholfria viner varav två är mousserande.

2016 utsågs Moa till Årets pionjär i region väst och senare samma år prisades hon som Årets nybyggare på Stockholms slott.

– Dessa och andra utmärkelser jag fått har gett en skjuts i försäljningen och gjort det lättare att nå nästa nivå. Sedan dess har vi även börjat med nätförsäljning och efterfrågan på våra viner ökar hela tiden.

Under förra året sålde MRG Wines 200 000 flaskor vin och omsatte 21 miljoner kronor.

– MRG Wines är mitt sätt att ta mig an ett stort socialt problem och lösa det med en flaska. Mina viner är idag de mest sålda alkoholfria vinerna på Systembolaget. För mig är det ett bevis på att det går att förena socialt engagemang med affärsmässighet. Att utses till Årets kvinnliga stjärnskott i EY Entrepreneur of the year är bevis på det.

– Jag hoppas att de 200 000 flaskorna även lett till att frågan med eller utan alkohol ställts lika många gånger. För det är genom att den frågan ställs som vi kan förändra på riktigt, säger Moa.

Tre frågor till Moa

Vad är en bra bank för dig?
Det är en bank som vet vilken fas du befinner dig i och som har en nära dialog med dig för att säkerställa att ni strävar åt samma håll.

Vem ringer du när det är som jobbigast?
Det beror på vad saken gäller, men ofta ringer jag någon i MRG:s styrelse.

Vilken entreprenör ser du upp till?
Det är många, men framför allt de som gör något för att hjälpa och rädda andra människor.