Magnus om att jobba utomlands: ”Jag skulle ge mig ut igen om jag fick chansen"

– Jag har haft förmånen att få arbeta i tre globala finanscenter. Jag tror det gör mig bättre i min nuvarande roll. Det säger Magnus Ward, chef för Capital Introduction inom hedgefondssegmentet, Financial Institutions Coverage.

Berätta om dina internationella uppdrag inom SEB?

– Vi, det vill säga jag och min familj, har haft förmånen att under 14 år få göra tre utlandsuppdrag i följd. Först i Frankfurt, där jag ingick i teamet som arbetade med integrationen efter SEB:s köp av BfG. Sedan i London, där jag arbetade med vårt prime brokerage-erbjudande till hedgefonder. Och sist, men inte minst, arbetade jag i Hongkong, där jag ingick i gruppen som etablerade det nya kontoret.

Vad tycker du att det har gett dig?

– Jag har lärt mig en hel del av att arbeta i tre olika globala finanscenter. Det innefattar allt från att jobba tillsammans med kolleger med olika kulturell bakgrund till att få hantera riktigt globala kunder. Jag tror den erfarenheten gör mig bättre i min nuvarande roll. På ett personligt plan har det gett mig och min familj en möjlighet att se en stor del av världen.

Skulle du rekommendera andra att ta ett utlandsuppdrag om de får chansen?

Ja, absolut, och jag skulle gärna göra det själv igen om jag fick möjlighet.