"Lärt mig lika mycket som under en termin i skolan"

Appar som får ungdomar att återvinna mer, plattformar som får ungdomar att röra på sig och tvättpåsar som löser ett av världens största i-landsproblem: Att kunna para ihop strumpor efter tvätten. Det var några av de idéer som pitchades när den sjätte omgången av SEB:s Entrepreneur Camp genomfördes förra veckan.

– Det är verkligen kul att se hur vårt Entrepreneur Camp har utvecklats sedan starten för två år sedan och veckan har verkligen skapat en plattform där ungdomar får vägledning och verktyg för att kunna ta steget till eget företag, säger Belgin Fortaci ansvarig för entreprenörssamarbeten på SEB och som tillsammans med Viktor Sjöberg driver utvecklingen av Entrepreneur Camp.

Viktor, som till vardags jobbar på kontoret vid Stureplan, säger att ungdomarna som deltar under veckan är engagerade och kreativa.

– Vi har skapat en plattform för ambitiösa ungdomar, och det är häftigt att se hur mycket de lär sig och hur de svetsas samman som grupp under veckan. Jag skulle vilja visa upp den här gruppen som vi har jobbat med under veckan för alla som klagar över att dagens ungdomar bara spelar datorspel och säga att ungdomar aldrig har varit mer engagerade och kreativa än de är idag, säger Viktor.

En av årets deltagare är Izla Koc, 17 år. Hon fick tips om SEB:s Entrepreneur Camp från sin mamma Hülya Koc, företagsrådgivare på SEB.

– Först var jag inte säker på om det skulle vara kul, men veckan har verkligen överträffat alla mina förväntningar. På den här veckan har jag lärt mig lika mycket som under en termin i skolan, säger Izla.

– Allra bäst var alla föreläsningar, som den med Andreas Bengtsson (koncernchef och en av grundarna av Social View) där vi fick höra hur han förverkligade sin idé. Jag kan absolut tänka mig att starta eget!

Hülya säger att hon känner sig stolt över sin dotter som gått SEB:s läger.

– Jag är stolt både som mamma och över att ha en arbetsgivare som ställer upp för ungdomar på det här sättet. Veckan har gett min dotter nyttiga erfarenheter och det har varit väldigt kul att höra henne komma hem och berätta om allt hon har gjort och hört under dagen. Det har gett energi även till mig.