Kristian Skovmand chef för Investment Banking

Kristian Skovmand blir global chef för Investment Banking inom SEB:s division Stora Företag & Finansiella institutioner. ”Det känns superspännande, jag är glad och tacksam över att få stå i spetsen för ett område som har varit en kärna för SEB under decennier”, säger han.

Inom Investment Banking samlas produktområden som arbetar med rådgivning vid företagsaffärer, kapitalmarknads- och lånefinansiering, samt aktiehandel inklusive försäljning och analys. Totalt handlar det om drygt 400 medarbetare med placering i Stockholm och på de internationella sajterna.

– Vi konkurrerar både med globala och regionala banker inom investment banking. Vi har en genuin spets på basen av relationer, lokal kunskap och långsiktigt engagemang, allt detta är värdefullt för våra kunder. Vår största styrka är våra människor, vår kundbas och vår historia. Investment banking är en del av vår identitet och var vi kommer ifrån med ett engagemang som sträcker sig över decennier, säger Kristian Skovmand.

Kristian Skovmand är född och uppvuxen i Danmark, men har tillbringat huvuddelen av karriären utanför landet. Han har en lång erfarenhet inom investment banking, bland annat från Morgan Stanley där han under 15 år hade olika seniora roller med placering i London, Hongkong, Mumbai och Stockholm.

Efter en period i Australien, därifrån hans hustru kommer, flyttade han år 2015 tillsammans med familjen tillbaka till Danmark. 2017 började han på SEB som ställföreträdande chef för LC&FI i Danmark och ansvarig för rådgivningsenheterna.

Kristian Skovmand tillträder den nya rollen 1 januari 2020.

Vad ska du fokusera på under den första tiden?

– Här finns en fantastisk grupp kompetenta människor, vissa har jag jobbat med och känt i 20 år, andra återstår fortfarande att möta. Därför är min omedelbara prioritet att träffa så många som möjligt, sätta mig in i helheten och verkligen komma under skinnet på affären.

Hur ser utmaningarna ut inom investment banking?

– Rollen inom investment banking är att fungera som intermediär mellan dem som tillhandahåller och dem som använder kapital. Risken i alla typer av sådan verksamhet är att parterna kopplar ihop sig direkt (så kallad disintermediation) antingen genom relationer eller digitalisering. För att fortsätta vara relevanta behöver vi fortsätta säkerställa att vi adderar värde. I ett större perspektiv gör vi det genom att använda våra människor, relationer, idéer och kapital på smartast möjligaste sätt.