Grön leasing finansierar el- och biogasbussar

Företaget Bergkvarabuss har tecknat två gröna leasingavtal på totalt över 100 miljoner kronor med SEB. Pengarna används för att finansiera inköp av el- och biogasbussar, som ska användas för lokal- och regiontrafik i Skåne.

– Med dessa gröna leasingavtal tar vi ytterligare ett steg i vårt hållbarhetsarbete. Vi har lyft blicken och inser att hållbarhetsarbetet börjar långt innan bussarna börjar rulla på vägarna, säger Olof Sjöstrand, kvalitets- och miljöchef hos Bergkvarabuss.

Tina Olsson, SEB:s kontorschef i Kalmar, ser ett stort värde i affären.

– Det känns väldigt roligt att vi får möjlighet att skapa ett mervärde för kunden som hjälper företaget att lyfta fram och poängtera sitt hållbarhetstänkande, säger hon.

SEB har en lång och nära relation med Bergkvarabuss, som ingår i koncernen Mekka Traffic AB. Bolaget är ett av Sveriges största bussföretag med en modern bussflotta på över 1100 fordon och hög geografisk närvaro. Företaget har en stor andel kontraktsbunden trafik för kommuner och kollektivtrafikbolag.

Företaget vann för en tid sedan en upphandling för Skånetrafiken, som innefattade stadstrafik med elbussar och regionaltrafik med biogasbussar. I samband med det väcktes idén om att finansiera fordonsflottan genom en grön leasing hos SEB.

Resultatet blev två gröna leasingavtal, som innebär att hela kedjan inklusive SEB:s egen upplåning följer SEB:s ramverk för grön finansiering.

– Det här är första gången vi gör en grön leasing på annat än personbilar. Det är ett stort steg mot att fortsätta använda grön leasing, såväl för fordon som för andra tillgångar, säger Jakob Hansson, ansvarig för leasing & factoring inom SEB.

Läs mer om grön leasing på seb.se