Nu lanseras globalt nätverk för blockkedjan

Nu lanseras ett globalt nätverk och en oberoende styrorganisation knuten till blockkedjeplattformen Corda. ”Därmed kan deltagarna skydda sina data och bygga sina system exakt utifrån sina egna behov, samtidigt som de drar nytta av ett universellt nätverk, säger David E. Rutter, vd för R3, det bolag som utvecklar Corda-plattformen.

SEB är sedan 2017 delägare i bolaget R3, som utvecklar blockkedjeplattformen Corda och Corda Enterprise. Syftet har sedan starten varit att dra nytta av blockkedjans möjligheter att öppet och friktionslöst dela.

Nu lanseras Corda Network, som möjliggör utbyte av data och digitala tillgångar mellan affärsnätverk och olika CorDapps (applikationer byggda på Corda). Därigenom kan deltagarna skapa privata ekosystem inom sina organisationer eller med affärspartner som de litar på, samtidigt som de kan samverka med det större nätverket när de önskar.

Styrningen av detta nätverk övergår till Corda Network Foundation, en oberoende och icke vinstdrivande stiftelse, vars styrelse väljs av nätverkets deltagare.

– Vi utforskar och anpassar oss ständigt till nya tekniska lösningar, som kan skapa värde för kunderna. Blockkedjans har förutsättningar att skapa global anslutning och tillgång till pålitliga, säkra och effektiva transaktioner för alla. Lanseringen av Corda Network är ett viktigt steg för att leverera på detta löfte, säger Paula da Silva, chef för Transaction Services inom SEB, som också sitter i R3:s styrelse.

Läs R3:s pressrelease.