Fastighetsbolagen rankar SEB i topp i ny undersökning

SEB klättrar i år till toppositionen i en undersökning som Kantar Sifo Prospera gjort bland fastighetsbolag och fastighetsförvaltare med verksamhet i Sverige. Ett bättre helhetserbjudande till kunderna är en viktig förklaring till framgången.

SEB har i den övergripande rankningen klättrat från en femteplats 2017 till en tredjeplats förra året och förstaplatsen i år. Högst betyg ger kunderna när det gäller personliga kontakter och bransch- och finansiell kompetens.

– Vi har de senaste två åren jobbat med att samordna oss bättre med relevanta produktområden såsom Corporate Finance, DCM och Markets. Det har givit resultat, säger Heidi Urbach som är global chef för Real Estate Coverage inom division Stora företag & Finansiella institutioner.

SEB har i undersökningen fått ett markant bättre betyg inom flera områden, som till exempel strategisk rådgivning och skräddarsydda lösningar.

– Vi har jobbat mycket med proaktivitet och även om vi har förbättrat oss så finns det fortfarande potential till ett bättre omdöme. Det behövs bara för att vi ska kunna försvara vår förstaplats, säger Mikael Franzén, chef Real Estate Coverage Sverige.

Kantar Sifo Prospera har bara gjort sin undersökning bland fastighetsbolag och förvaltare på den svenska marknaden även om såväl SEB som andra banker är aktiva även i övriga Norden. SEB har förutom i Sverige betydande verksamhet i framförallt Norge och Finland. I Danmark, och även i Tyskland, är SEB en mindre aktör.

På samtliga marknader vill Heidi Urbach ytterligare stärka SEB:s förmåga att bidra med strategisk rådgivning till kunderna. Banken är enligt den aktuella undersökningen redan nu bäst i branschen i Sverige, men betyget kan bli bättre.

– För att bli ännu starkare på strategisk rådgivning behöver vi förstå hur trender i samhället påverkar branschen. Då kan vi tillsammans med kunderna bidra till minskade risker och ökad lönsamhet, säger hon.

Viktiga trender är bland andra digitalisering, hållbarhetsrelaterade frågor samt e-handelns påverkan på branschen.

Bakom SEB i Kantar Sifo Prosperas undersökning hamnar i tur och ordning Swedbank, Nordea, Handelsbanken och Danske Bank.