En podd laddad med inspiration – bara för unga

Som barn sålde den ena varm choklad utanför sina föräldrars hus. Som nybliven tonåring sålde den andra cupcakes till släktingar, via en egendesignad hemsida. Det är alltså ingen överdrift att säga att intresset för entreprenörskap väcktes tidigt hos Tobias Kihlberg och Lea Koerner – hjärnorna bakom SEB:s nya podd Ung ambition.

Tobias har nu hunnit bli 17 år, Lea 18. Båda läser ekonomiprogrammet, men på olika gymnasium. Med Ung ambition hoppas de kunna inspirera fler unga till att upptäcka hur kul det är med entreprenörskap och personlig utveckling.

– Det finns många poddar inom området, men ingen för unga. Det är vuxna som pratar till andra vuxna – ofta om sådant som unga inte kan relatera till, till exempel att kombinera familjeliv och företagande. Vuxna har dessutom mer resurser och erfarenhet och därför också en helt annan utgångspunkt än unga, säger Lea.

Tobias fortsätter:

– Vi ville skapa en podd av ungdomar, för ungdomar, helt enkelt. Vi kommer bland annat att prata om att nätverka, bygga mindset och sätta upp mål. Dessutom bjuder vi in flera spännande unga entreprenörer.

Självklart att kontakta SEB

Från första början träffades Tobias och Lea under kaffepausen på ett Carrus Network-event. Carrus Network är, i sin tur, ett nätverk för framtidsintresserade unga som har grundats av en tidigare deltagare på SEB:s Entrepreneur Camp. Men duons kopplingar till banken tar inte slut där.

Tobias har själv deltagit i Entrepreneur Camp. Lea har drivit UF-företag och varit på SEB och pitchat. Båda hade också kommit i kontakt med Belgin Fortaci, ansvarig för entreprenörssamarbeten på banken. När de fick idén till podden kändes det därför självklart vem de skulle vända sig till.

– Vi ser SEB som en bank som verkligen brinner för entreprenörskap, också bland unga. Att vi dessutom hade en kontakt där underlättade såklart, säger Lea.

SEB gillade idén och samarbetet med podden inleddes.

– Vi tyckte att de verkligen agerade som entreprenörer – de såg ett hål på marknaden och bestämde sig för att göra något åt det. Med tanke på att SEB står för ”care for ambition” var det dessutom enkelt att säga ja till en bra idé, säger Belgin Fortaci.

Högt flygande framtidsplaner

Det är tydligt att Tobias och Lea är två idérika personer med mycket driv. På frågan ”vad gör du om tio år?” svarar Tobias:

– Jag driver ett företag som genom nytänkande och kreativitet utmanar en traditionell bransch. Till exempel hotellbranschen.

Lea säger:

– Jag jobbar som marknadschef på ett framtidsinriktat företag där hållbarhet är i fokus.

Så ser alltså framtidsplanerna ut för två unga personer som tog sina första steg i entreprenörsvärlden genom att sälja varm choklad respektive cupcakes. Men först – Ung ambition.

Ung ambition med SEB

Vad? En podd om entreprenörskap och personlig utveckling – av ungdomar, för ungdomar.

När? En gång i veckan med start den 6 maj 2019.

Var? Finns snart där poddar finns.