Daniel om tjänsten utomlands: ”Lite av en dröm som går i uppfyllelse”

– Redan efter mindre än ett år har det gett mig otroligt mycket, både professionellt och personligen. Jag har fått en utökad förståelse för våra globala kunder i en annan del av världen och att få spendera några år i New York är lite av en dröm som går i uppfyllelse. Det säger Daniel Forslund, som just nu jobbar på SEB i New York.

– Redan efter mindre än ett år har det gett mig otroligt mycket, både professionellt och personligen, säger Daniel Forslund, som just nu jobbar på SEB i New York.

SEB finns representerade i totalt 20 länder och banken strävar efter att erbjuda goda möjligheter att utvecklas internationellt för de som har sådana ambitioner. Daniel Forslund är en av medarbetarna som bestämde sig för en period utomlands.

Kan du beskriva dina internationella uppdrag inom SEB?

– Jag jobbar sedan i somras som Business Manager inom Transaction Services i New York. Det innebär att jag är ansvarig för den affär vi har i USA med hemmamarknadskunder, framförallt inom Transaction Services men även inom vissa andra produktområden. Min kundstock består primärt av svenska och tyska storföretag. Uppdraget i New York är mitt första utlandsuppdrag inom SEB.

Vad tycker du att det har gett dig professionellt och personligen?

– Redan efter mindre än ett år har det gett mig otroligt mycket, både professionellt och personligen. På det professionella planet har det gett mig en utökad förståelse för våra globala kunder i en annan del av världen. Nord- och även Sydamerika utgör en stor del av affären för många av våra företagskunder, vilket gör vårt uppdrag som bank i regionen väldigt intressant men också utmanande. Det är kul att se hur mycket värde vi kan skapa för bolagen, dels lokalt men även som en länk mellan verksamheterna hemma och runt om i världen.

– Personligen har det gett mig möjligheten att bo i ett annat land med allt vad det innebär i form av kultur, erfarenheter och nätverk. New York är en fantastisk stad att bo i, oavsett vad man är intresserad av, och att få spendera några år här är lite av en dröm som går i uppfyllelse. Utöver staden har jag även haft möjlighet att utforska och lära känna landet på ett sätt som är svårt om man inte bor här.